Kirkens Korshær logo (hvid)
København
Kirkens Korshær logo (hvid)

Gå til hovedside

Nikolaj Plads 15
1067 København K

CVR: 82883711
EAN: 5790002333897

Bankoplysninger:
Reg.: 9541 konto: 5401429

kk@kirkenskorshaer.dk

Christiansborg ridebane

Lejr- og tiggeri-lov kriminaliserer fortsat hjemløshed

Regeringen proklamerer at ville føre en aktiv og ambitiøs socialpolitik for at hjælpe samfundets mest udsatte, og vedholder i samme åndedrag de hjemløse-fjendtlige lejr- og tiggerilove.

10. juli 2020

Af: Martin Lundager Pedersen

”Vi skal hjælpe de mest udsatte og mennesker på kanten af samfundet og føre en aktiv og ambitiøs socialpolitik.”

Sådan indleder Justitsministeriet under Nick Hækkerup (S) i maj måned deres pressemeddelelse vedrørende en opdatering af loven om såkaldte ”utryghedsskabende” lejre. Efter megen kritik fra bl.a. Kirkens Korshær har regeringen valgt at præcisere ”lejr-loven,” der i realiteten har kriminaliseret hjemløshed i Danmark. Ifølge de nye regler, er det kun lejre af ”permanent karakter,” der skal sættes ind imod.

Men hvad, lovgiverne ikke har præciseret, er, at hjemløse ikke skal have indskrænket retten til fri bevægelighed gennem et såkaldt zoneforbud, og at det selvfølgelig skal være lovligt at sove flere sammen udendørs – to punkter i loven, der ellers har fået stor kritik fra stort set alle, der har med hjemløse at gøre. Muligheden for at kunne sove flere sammen er sikkerhedsmæssigt essentiel for de hjemløse på grund af risikoen for overfald og røverier forbundet med at sove alene udendørs – og dette faktum har ikke ændret sig med præciseringen af loven.

Den ”aktive og ambitiøse socialpolitik” lader således vente på sig – medmindre den omtalte ambition er aktivt at gøre livet sværere for udendørssovende hjemløse i Danmark.

Ny lov cementerer fængselsstraffe til tiggere

Herudover har regeringen d. 28. maj vedtaget en lov, der fjerner udløbsklausulen i loven om såkaldt ”utryghedsskabende” betleri (tiggeri), der ellers stod til at udløbe d. 1. juli i år. Strafskærpelserne, der – lige som ”lejr-loven” – blev vedtaget under den tidligere regering, betyder, at man som udgangspunkt får 14 dages ubetinget fængsel, hvis man tigger visse, specifikke steder. Førhen fik man i førstegangstilfælde en advarsel og derefter betinget fængsel i 7 dage. De steder, som man ifølge loven automatisk får to ugers fængsel for at tigge ved, omfatter bl.a. områder uden for supermarkeder og i gågader – altså steder hvor der er mange, der færdes, og hvor der dermed er mulighed for at møde venlige medmennesker, der kan undvære en skilling.

Lovgivere skjuler ikke diskrimination

Både ”lejr-loven” og ”betleri-loven” blev skabt målrettet mod hjemløse. Man har ikke engang forsøgt at skjule, at dette var intentionen. Efter to danske hjemløse mænd vandt en retssag, hvor de var anklaget for at have lavet en ”lejr” i buegangen under Regensen i Indre By, udtalte vores nuværende statsminister Mette Frederiksen til DR, at:

”Det er helt uholdbart, at zoneforbuddet rammer danske hjemløse.”

Altså må det være underforstået, at det er migranter, man har ønsket – og fortsat ønsker – at ramme.

Langt de fleste migranter, vi møder i Kirkens Korshær er EU-borgere, så måske er der i virkeligheden allermest brug for en aktiv og ambitiøs europæisk socialpolitik og ikke at vi herhjemme vedtager love, der åbenlyst er ment som et værktøj til, at diskrimere mod hjemløse med baggrund i deres nationalitet.