Kirkens Korshær logo (hvid)
København
Kirkens Korshær logo (hvid)

Gå til hovedside

Nikolaj Plads 15
1067 København K

CVR: 82883711
EAN: 5790002333897

Bankoplysninger:
Reg.: 9541 konto: 5401429

kk@kirkenskorshaer.dk

Et kig ud på gaden fra Istedgade 100s vindue

Istedgade 100

Varmestue for hjemløse og socialt isolerede mennesker på Vesterbro.

See page in English

Følg Istedgade 100 på Facebook

Istedgade 100 er et lavtærskelstilbud til socialt isolerede og hjemløse mennesker på Vesterbro. Vi har åbent i morgen og formiddagstimerne tirsdag og fredag samt i weekenden, også på helligdage.

Her kan gæsterne få dækket de mest basale, praktiske behov og få socialt samvær – også på flere af deres modersmål. Vi søger at skabe en hjemlig og tryg stemning for vores gæster, og at skabe et rum, hvor alle føler sig velkomne og har lov til at være lige som de er.

Få et kig ind ad vinduet og følg med i varmestuens dagligdag på Facebookgruppen Supporters of Istedgade 100.

Målgruppe

Vores målgruppe er mænd og kvinder over 18 år. Mange er østeuropæiske gadesovende migranter, men der kommer også en del andre, blandt andet danskere fra lokalområdet. De kan ofte ikke få dækket deres basale behov andre steder.

Foruden Istedgade 100 har gruppen af hjemløse migranter på Vesterbro meget få steder at komme indendøre. I weekenden er der ellers alene aftengudstjenesten samt efterfølgende aftenåbent i Mariakirken.

Tilbud

På Istedgade 100 kan vores gæster tage et hvil fra det hektiske liv på gaden i København.

Relationsarbejde er et af vores centrale tilbud. Vi har frivillige, der taler brugernes modersmål, hvilket vores brugere har stor gavn af til alt fra sjælesorg til hverdagssamtaler om stort og småt. Det bidrager til det, vi kalder hjemlig hygge. Vores brugere omtaler ofte Istedgade 100 som deres hjem i København.

Vi tilbyder: kaffe og te, brød og sandwich, tøj, hygiejneprodukter, tøjvask, opladning af mobiltelefoner, brusebad, toilet, salg af hjemløsemagasiner, fodpleje og plejeprodukter til hår, negle m.m.

Hunde er velkomne.

For kvinder

Om tirsdagen kl. 11:30-13:30 har vi åbent kun for kvinder. Her vil være socialt samvær og som oftest en sygeplejerske, der lærer fra sig om underliv – bækkenbund, inkontinens, kønssygdomme og meget andet. Der kan foretages enkle undersøgelser som fx blodtryk. Herudover henviser sygeplejersken til egen læge for danske gæster og til Caritas eller Røde Kors klinik for udenlandske gæster.

For mænd

Hver anden fredag kl. 12-13:30 har vi åbent kun for mænd. Her vil være socialt samvær med forskellige temaer og aktiviteter, herunder fodbehandling, at så og plante stueplanter, brætspil, hygge ved forskellige højtider, tips til at komme i gang med at gå 10.000 skridt om dagen samt hjælp med småreperationer af tøj på symaskine. Der vil komme forskellige gæster for at fortælle om forskellige emner, herunder en sygeplejerske.

Outreach

En gang om ugen besøger vores samarbejdspartnere i Outreach Istedgade 100. De formidler kontakt mellem myndigheder og brugere, hjælper med bortkomne dokumenter og yder hjælp til at registrere brugerne som sælgere på hjemløsemagasinerne.

Medarbejdere og frivillige

Vi har to ansatte og cirka 65 frivillige.

Som frivillig indgår man i alle arbejdsopgaver i Istedgade 100’s åbningstid. Det være sig såvel relationelt (samtaler) og praktisk arbejde (f.eks. tøjvask og kaffebrygning).

På en typisk vagt er der én-to ansatte og tre-fem frivillige.

Istedgade 100
1650 København V

Kontakt:
Tlf.: 61 18 63 13
Mail: istedgade100@kirkenskorshaer.dk

Leder
Lene Rindal
Tlf.: 61 18 63 13

Åbningstider
Mandag: 8:30 - 11:30
Tirsdag: 8:30 – 11:30 (+ for kvinder 11:30-14:00)
Onsdag: Lukket