Kirkens Korshær logo (hvid)
København
Kirkens Korshær logo (hvid)

Gå til hovedside

Nikolaj Plads 15
1067 København K

Bankoplysninger:
Reg.: 9541 konto: 5401429

kk@kirkenskorshaer.dk

Kompassets senge

Kompasset viser vej for hjemløse udlændinge

Drømmen om en bedre fremtid har alle dage drevet mennesker ud i verden. Siden EU’s udvidelse i 2005 har drømmen drevet nogle øst- og centraleuropæere til bl.a. Danmark. Kirkens Korshær åbnede i 2013 Kompasset i København, som er et af de få steder, der er åbne for udenlandske hjemløse.

14. maj 2019
Af Martha Madsen

Nogle øst- og centraleuropæere klarer sig, finder arbejde, forsørger deres familie. Andre gør ikke. Hvis de ikke får hjælp, kan de gå til grunde på gaden. For det er psykisk drænende ikke at vide, hvor man skal sove. Om man kan sove trygt, om man bliver overfaldet eller berøvet. Hvilke nederlag morgendagen bringer. Man får angst eller udvikler et misbrug for at dulme frygten og glemme nederlaget.

– Det er svært at ryste af sig, når man ser et menneske gå i forfald, fortæller Jette Ramsøe fra Kompasset. I 2005 arbejdede hun på varmestuen i Stengade på Nørrebro i København. Her begyndte der pludselig at dukke mere eller mindre forhutlede mennesker op fra bl.a. Rumænien og Bulgarien.

Kun akutte behov

Kompasset rådgiver og vejleder de migranter, der ikke har andre steder at gå hen efter hjælp. Forklarer dem, hvad loven siger. Hjælper dem med at skrive et CV og sende jobansøgninger.

Jette Ramsøe forsøger også at hjælpe brugerne med at blive tilset af en læge eller en psykiater, for livet på gaden er hårdt for både psyke og krop. Flere dukker op på Kompasset med sår og helbredsproblemer, der kræver lægehjælp. Men hvis brugerens problem ikke er akut, har vedkommende ikke ret til hjælp.
– Der kommer flere med psykiske sygdomme. Nogle har sygdommen med hjemmefra, andre udvikler den her i Danmark, fordi livet på gaden er så hårdt, fortæller Jette Ramsøe.

Gaden slider

Som EU-borger har du ret til at søge arbejde i andre EU-lande, men hvordan gør man egentlig det? Hvordan registrerer du dig i det land? Hvilke kvalifikationer skal du have for at få et job? For en ressourcesvag person kan det være fuldstændigt uigennemskueligt. Derfor ender nogle migranter på gaden, og den slider dem op.
– De kommer ikke hertil for at sidde på en varmestue. De kommer, fordi de har hørt, at de kan finde arbejde, fortæller Jette Ramsøe.

Om Kompasset

Kompasset er et værested, en varmestue og et rådgivningscenter, der blev oprettet i 2013 efter en periode med stigende antal besøg på de københavnske varmestuer fra borgere fra andre EU-lande.

Formålet med Kompasset er især vejledning, så EU-borgeren kan træffe en informeret beslutning om deres fremtid i Danmark.

I Kompasset kan man:

• Hvile sig
  • Få hjælp til at lave et CV og sende jobansøgninger
  • Få hjælp til at blive registreret i Danmark
  • Få juridisk rådgivning om rettigheder og pligter
  • Få opbevaret personlige ejendele, så de ikke bliver stjålet på gaden
  • Få et bad
  • Få en kop kaffe

I Kompasset findes også projektet ’The Extra Mile’, der tilbyder workshops om det danske arbejdsmarked, samt en mentorordning, der støtter brugerne i deres jobsøgning.

Der er tre gadeplansmedarbejdere tilknyttet Kompasset i projektet ’Outreach’. Medarbejderne går rundt i København og skaber kontakt til udenlandske hjemløse. Det kan være for at hjælpe dem til Kompasset eller til Gadejuristen.

Man må ikke overnatte i Kompasset, men Kirkens Korshær tilbyder i samarbejde med Hellig Kors Kirke nødovernatning i kirken på Nørrebro.

Mere om Kompasset og hjemløse migranter:

Hellig Kors Kirke port

En historie om Kompassets nødovernatning og om livet som hjemløs migrant i København

Poverty in Bucharest

Med baggrund i Kompassets nye rapport vil vi i Kirkens Korshær København forsøge at nuancere en vedholdende myte om migration til Danmark.

Kompasset front

Multihus for hjemløse migranter