Kirkens Korshær logo (hvid)
København
Kirkens Korshær logo (hvid)

Gå til hovedside

Nikolaj Plads 15
1067 København K

CVR: 82883711
EAN: 5790002333897

Bankoplysninger:
Reg.: 9541 konto: 5401429

Telefon: 33 12 16 00
kk@kirkenskorshaer.dk

Blossom hovedbillede

Blossom sætter tabuer under lup med sine tasker til kvinder

NGOen Blossom uddeler tasker med kærlighed og intimprodukter til udsatte kvinder

12. august 2021

Af: Martin Lundager Pedersen

Blossom er en mindre NGO, der har fokus på at støtte både udsatte kvinder og etniske minoritetskvinder i Danmark. De har siden 2019 haft et samarbejde med bl.a. Kirkens Korshærs tilbud Mariatjenesten om at dele tasker ud til både hjemløse kvinder og kvindelige sexarbejdere under projektnavnet ”WeCare”. Taskerne indeholder hygiejneprodukter til kvinder herunder bind, intimservietter, et lille, håndskrevet, unikt kort med en hilsen og – hvis der er plads til det – også en lille ’gave’.

I juni måned var Celia Rodrigo Rey, som er projektleder i Blossom, forbi med taskerne i Mariakirken, og i den anledning fik sekretariatets udsendte lov til at overvære en snak mellem Celia og Martina Augustinova samt Pernille Munch – begge fra Mariatjenesten – om vigtigheden af projektet.

”Det her er de nyeste tasker, vi har købt,” siger Celia og viser den nye version frem. Hun fortsætter:

”De kommer med trusseindlæg, dagbind, natbind, intimservietter og desinfektionsservietter. Så er der også et visitkort og kortet med den personlige hilsen. Den personlige hilsen handler om, at de skal føle sig set og føle, at de er værdifulde. Vi skriver altid i andenperson, altså du er værdifuld og så videre.”

Blossom hilsen

Et eksempel på et kort og en lille ‘gave,’ som Mariatjenesten får lov at uddele på vegne af Blossoms WeCare-projekt

 

Ifølge Martina virker forsøget på at vise kvinderne, at Blossom ser dem som de værdifulde individer, de er.

”Vi har en kvinde, som er stofmisbruger, der kommer her, og hun er tit rigtigt ’langt væk’. Men så sad hun på et tidspunkt på bænken og spurgte mig, om ikke hun kunne få nogle ”pigeting,” altså en taske. Det er ikke noget, hun bare havde fået og tænkt ”det er fint, det kan jeg få alle steder” og så smed væk. Der er altså et eller andet budskab i det her. Og så er det jo brugbare artikler, der er i taskerne!”

Derudover er de små gaveartikler – såsom lipgloss eller luksussæber – i poserne også vældigt populære, som Pernille fortæller:

”Bare fordi man er hjemløs eller sexarbejder, betyder det jo ikke, at man ikke vil have nogle ting, der er lidt feminine. De elsker, når de får noget, hvor de kan sidde foran spejlet og pynte sig”

Sjældent penge nok til hygiejneprodukter

Celia fortæller dog, at det i første omgang var svært at skaffe donationer til hygiejneprodukterne

”Folk tror, at det er noget, som kvinderne helt selvfølgeligt får, men det er det altså ikke!” forklarer hun.

Og det er vigtigt, at der er nogle, der har fokus på lige nøjagtigt kvinders mulighed for at kunne benytte bind, intim- og desinfektionsservietter, for det er sjældent noget, de udsatte kvinder selv har råd til at købe.

Blossom hovedbillede

 

Den nyeste version af taskerne og dens indhold

”Der er jo et enormt behov for det. Ikke kun for de kvinder, der lever i hjemløshed, men især også for kvindelige sexarbejdere. De bliver jo nødt til at prioritere,” fortæller Celia.

”Det kan godt være, at de får penge for deres arbejde, men de har jo også bagmænd, som skal betales; så skal de også have noget at spise; så skal de også have et sted at sove; så skal de også sende penge tilbage til familien i hjemlandet og så skal de måske også bruge penge på cigaretter og eventuelt stoffer.”

Lige nu er WeCare kun etableret i København. Men det håber Celia, at de kan lave om på inden alt for længe.

”Udover Mariatjenesten udleverer vi også taskerne til Reden International og andre sociale organisationer i hovedstadsområdet. Planen er, at vi også skal etablere samarbejder med steder uden for København. Vi har nogle kontakter på Fyn og i Jylland, men det bliver først efter sommerferien. Vi har allerede talt med Kirkens Korshær, så vi forhåbentligt kommer uden for Sjælland,” fortæller hun.

”Idéen er at prøve at fastholde og forankre projektet så snart som muligt, så vi kan komme ind med taskerne så ofte som muligt!”

Derudover er oplysningsarbejde også et vigtigt aspekt i WeCare, forklarer Celia:

”Det handler ikke kun om at udlevere taskerne, men også om at etablere muligheden for en lille dialog med kvinderne ift. hygiejne, kønssygdomme og graviditet. Og så selvfølgelig i disse tider også om COVID-19. Så bliver det også en mulighed for at henvise videre til relevante tilbud, hvor de kan få hjælp til, hvad end de måtte have behov for eller har svært ved.”

”Et perfekt samarbejde”

Både Pernille og Martina understreger begge, at samarbejdet med Blossom ikke blot er godt for kvinderne, men at de samtidigt er særdeles nemme at arbejde sammen med. Således forholder det sig nemlig ikke altid.

”Jeg synes, at det er et perfekt samarbejde. Blossom sørger for det hele. Altså at tingene bliver købt, og at taskerne bliver pakket. Det er en kæmpe hjælp for os. Og så er Blossom enormt pålidelige. Vi har rigtigt mange mennesker, som ønsker at hjælpe og måske har hjertet på det rette sted, men så får de ikke lige fulgt op. Sådan er det ikke med Blossom,” slår Pernille fast og fortsætter:

”Mange har virkelig gode intentioner. Men når det så kommer til stykket ebber det ud. Eller også bliver de meget hurtigt trætte af det, fordi de ikke synes, de ser ”resultater” eller ikke føler, at de får nok taknemmelighed fra brugerne. Men brugerne skal altså ikke komme kravlende på blødende knæ og takke for, at de får hjælp.”

Taknemmelighed er da heller ikke det, Blossom søger at få tilbage fra kvinderne.

”Den eneste feedback, vi håber på, er sådan set bare gode idéer til, hvordan vi kan gøre det endnu smartere og forbedre taskerne,” fortæller Celia.

Blossom taske indhold

 

Således har taskerne – eller poserne – tidligere taget sig ud. Indholdet optimeres og ændres efter behov og donationer til WeCare.

Udover at være en pålidelig samarbejdspartner er der brug for begge ben i projektet, for at det kan være succesfuldt; både dem, der pakker taskerne, og dem, der står for uddelingen.

”Mariatjenesten er en super vigtig del af arbejdet. Helt præcist jeres kontakt til kvinderne,” understreger Celia.

”Det ville nok virke helt vildt voldsomt på nogle, hvis det var mig personligt, der opsøgte kvinderne på gaden og spurgte ”hej, jeg ville lige høre om du ikke ville have nogle hygiejnebind eller tamponer?” griner hun.

Desuden var taskerne udstyret med mundbind helt tidligt i den – på det tidspunkt – voksende trussel fra COVID-19. Som Pernille beretter, var der ”mundbind i dem allerede før, vi andre begyndte at bruge dem.”

Noget kun til kvinderne

Udover det rent praktisk nødvendige i at kunne benytte sig af bindene og intimservietterne er det også et vigtigt aspekt at give kvinderne noget, der kun er til dem. For de bliver nemlig ofte glemt i samtalen om gadens folk.

”Mange af kvinderne er ikke så synlige i hjemløsestatistikkerne. Eller de er i hvert fald ikke så stor en gruppe, som mændene. Derfor glemmer man dem ofte, når man tilrettelægger forskellige initiativer,” fortæller Martina.

Og det er ikke kun i det offentliges og NGO’ernes indsats, at kvinderne er lavere rangeret. Det samme billede ser man bl.a. blandt gruppen af romaer, der benytter sig af Mariatjenesten.

”Blandt mange af romaerne er der en ret skæv kønsrollefordeling. Det er kvinderne, der knokler, mens mændene er dominerende og kan have en tendens til at beordre kvinderne rundt,” forklarer Martina.

”Men når de kommer herind, og det kun er kvinderne, der får de her poser, så kan man se, at mændene er sådan lidt ”hvad er meningen?” De er vant til, at det er dem, der får først, mens kvinderne holder sig i baggrunden. Så når de får de her tasker, som kun er til dem, kan man se, at de er sådan lidt ”Der kan du bare se!” over for mændene!” siger Martina med et stort smil.

Donationer og frivillige ’pakkere’ hænger sammen

WeCare har en – i en dansk kontekst i al fald – rimelig unik måde at få både donationer og hjælp til pakningen.

Sekretariatet fanger Tine Juel Christensen, der er grundlægger af Blossom Project, på en telefon for at høre lidt mere om organisationens erhvervssamarbejdspartnere.

”For os er der tre måder at skaffe donationer, og samtidig får vi også frivillige til at pakke taskerne på. Den første er at spørge virksomheder, om de ønsker at donere midler til indkøb. Samtidig spørger vi dem, om de ikke har lyst til, at vi kommer ud til dem, så de kan høre om projektet og hjælpe med at pakke taskerne,” forklarer Tine og fortsætter:

”Det er bare en rigtig god måde at gøre en ret konkret, lokal indsats, uden at man behøver at være frivillig og binde sig en masse timer. Vi kommer ind med hele konceptet, og alt efter, hvor mange tasker, vi pakker, er vi ude efter højst et par timer.”

Blossom team og Martina

 

Celia Rodrigo Rey (mf.), projektleder hos Blossom, på besøg i Mariakirken for at aflevere tasker. Leder af Mariatjenesten, Pernille Munch (tv.) og Martina Augustinova (th.) tager imod.

Nogle konkrete eksempler på dette er Zendesk, der både donerede penge og tid til at pakke. Ginger Organic, en dansk startup, som laver tamponer, donerede flere tusinde tamponer til WeCare. Det samme gjorde Suztain, som donerede 20.000 økologiske bomuldsbind i forskellige størrelser.

”Nu har vi bind nok til i hvert fald et år!” fortæller Tine glad.

Men det er ikke kun virksomheder, der hjælper til.

”Så har vi også de to andre måder at få donationer, nemlig at privatpersoner laver deres egne indsamlinger, eller at de henvender sig og spørger, om de må komme med en pakke bind, de har i overskud.”

På samme vis laver de frivillige også arrangementer, hvor de bl.a. på Facebook inviterer folk hjem til dem selv til at pakke taskerne. Som Tine forklarer:

”Det er en måde at komme virkelig tæt på de mennesker, der donerer deres tid og penge!”

Der er stadig mange mænd, der ikke ved, ”hvordan det fungerer”

At alt omhandlende menstruation stadig er temmelig tabubelagt kan Celia også berette om.

”Vi fik pakket 150 tasker i mandags i kollegiet Regensen, der ligger lige ved Rundetårn. Der var 16 studerende, der gerne ville hjælpe med at pakke. Ud over at det selvfølgelig er super hyggeligt, så er det faktisk også enormt lærerigt for mændene,” fortæller Celia.

Kortene, der følger med taskerne, har en personlig hilsen fra de frivillige til kvinderne

”Der var seks fyre, der gerne ville hjælpe. Og så blev det jo også en chance for at spørge lidt ind til det; hvad bruger man det til, hvad er det for noget? Alting omkring menstruation er stadig et kæmpe tabu. Der er stadig mange mænd, der ikke ved, ’hvordan det fungerer’.”

Afslutningsvis bemærker hun det absurde i, at mange mænd ikke aner, hvordan kvinders fysiologi og brug af hygiejneprodukter lige hænger sammen.

”De er altså halvdelen af jordens befolkning, hvoraf mange slet ikke lærer om det. Jeg har hørt de vildeste ting fra mænd. Jeg har hørt om mænd, der tænkte, at man simpelthen stopper det helt op i kvinden og så efterlader det i fem dage, til man ikke bløder længere!” fortæller Celia til alles store fornøjelse.

Siden mødet i Mariatjenesten, har Blossom taget hul på ambitionerne og udleveret WeCare bags til Cafe Claus i Roskilde og Reden Odense.

Du kan læse mere om Blossom i faktaboksen nedenfor og på deres hjemmeside her

Blossom*

Organisation

Organisationen Blossom blev stiftet i 2016 i San Francisco i USA af Tine Christensen, og den danske afdeling blev etableret i 2018. Blossom er en registreret frivillig organisation med over 80 frivillige som tilsammen lægger årligt over 15.000 timer i foreningen. Blossom arbejder i Danmark med projektet Blooming Room og mentorprogrammet Kvinde-til-kvinde for kvinder med minoritetsetnisk baggrund. Herudover faciliterer foreningen projektet Hjerterum samt WeCare til kvinder i hjemløshed og kvinder der er eller har været ofre for prostitution og sexhandel.

Tine Christensen, stifter af Blossom, rejser stadig ofte til San Francisco for at styre det amerikanske WeCare og Hjerterum. Her holder hun kontakterne vedlige og forsøger at organisere pakke-events under WeCare, så tasker fortsat kan uddeles til kvinderne i området. Projekteterne er stadig i gang, men dog ikke på samme niveau, som da organisationen blev stiftet.

Blossoms projekter

WeCare

  • Målgruppe:
    • Gadehjemløse kvinder og kvindelige gadesexarbejdere
  • Ydelse:
    • Uddeling af tasker med hygiejneartikler såsom (bl.a) bind og intimservietter, herudover også en lille hilsen samt – hvis der er penge eller donationer til det – en lille luksusting, eksempelvis en god sæbe eller håndcreme
  • Formål:
    • Individniveau: At give kvinder på gaden de nødvendige produkter til deres menstruationscyklus og skabe respekt, omsorg og værdighed omkring kvinderne og deres situation
    • Organisationsniveau: At støtte relationsmedarbejdere i at starte en tillidsfuld dialog med kvinder på gaden om sundhed, hygiejne og menstruation
    • Samfundsniveau: At modvirke stigmatisering af kvinder på gaden og skabe samfundsøkonomiske besparelser inden for social- og sundhedsområdet

Hjerterum

  • Målgruppe:
    • Hjerterum tilbydes til kvinder i hjemløshed og tidligere hjemløse kvinder der står i sårbare situationer. Aldersgruppen kan variere, men målgruppen er i øjeblikket er 40+ år gammel
  • Ydelse:
    • Kursus, der består af yoga, selvforsvar, madlavning-på-budget og fællesspisning, kunst og kultur, samtalecafé og udflugter. Uanset deltageres niveau eller kendskab om de forskellige fag, kan de finde plads på Hjerterum.
  • Formål:
    • At tilbyde et “safe space,” der kun er for kvinder, hvor de kan finde rådgivning og støtte fra Blossom og de andre deltagere

Blooming Room

  • Målgruppe:
    • Minoritetsetniske kvinder i den erhvervsdygtige alder 25- 64 år
  • Ydelse:
    • Kursus, der består af undervisning i yoga, samtalecafé, fællesspisning, kreativitet og temadage
  • Formål:
    • Kursets aktiviteter er en metode til, at kvinderne oplever sig selv og deres kompetencer i nye sammenhænge. Dette giver dem en større selvtillid til selv at opsøge nye fællesskaber i eksisterende integrationstilbud