Kirkens Korshær logo (hvid)
København
Kirkens Korshær logo (hvid)

Gå til hovedside

Nikolaj Plads 15
1067 København K

Bankoplysninger:
Reg.: 9541 konto: 5401429

kk@kirkenskorshaer.dk

Poverty in Bucharest

Migration er oftest et fravalg af fattigdom – ikke et tilvalg af rigdom

Med baggrund i Kompassets nye rapport vil vi i Kirkens Korshær København forsøge at nuancere en vedholdende myte om migration til Danmark.

11. januar 2021

Af: Martin Lundager Pedersen

Kompasset – vores rådgivningstilbud til migranter – har samlet erfaringer fra brugerne fra tiden under nedlukningen i forbindelse med COVID-19. Det er blevet til en spændende rapport, der ikke ’kun’ kaster lys over de uregistrerede migranters situation lige p.t., men også over nogle generelle tendenser og myter om den interne migration i EU.

I denne artikel vil vi slå ned på en enkelt af disse myter; at østeuropæere tager til Danmark for at udnytte vores samfund – på den ene eller den anden måde.

Vi har et indtryk af, at mange mennesker i Danmark tror, at migranter fra eksempelvis Rumænien rejser til Danmark med det formål at ’udnytte’ det danske arbejdsmarked og tjene flere penge, end de kan i deres hjemland. Men så simpelt er det altså ikke.

De ’vælger’ ikke Danmark over Rumænien – og heller ikke Danmark frem for andre EU-lande. Vores erfaring viser nærmere, at mange af dem ganske enkelt ikke har mulighed for at overleve i hjemlandet. For selv om der selvfølgelig også er mennesker, der lever helt normale liv, er der stadig dele af landet, hvor mennesker lever i utrolig fattigdom i hjem uden elektricitet, hvor man holder varmen ved at tænde op med pindebrænde i kakkelovne.

Fattigdommen i Rumænien er ikke afgrænset til landdistrikterne – også i hovedstaden, Bukarest, lever mange kummerlige liv

Arbejdsløsheden er stor, og derfor rejser nogle ud af landet for at tjene penge til deres og deres familiers overlevelse. De drømmer om et job i andre EU-lande, og prøver lykken – bl.a. i Danmark. Men når de ankommer, viser det sig ofte, at der er så mange forhindringer for at blive en del af arbejdsmarkedet, at de slet ikke har en chance for at komme ind på det.

”Men så får de vel kontanthjælp – kunne det ikke være derfor, de rejser herop?” spørger du måske.

Men nej. Kort og godt. De kan ikke flytte til Danmark og blive en del af vores velfærdssystem – EU-reglerne gør det nemlig klart, at den interne migration ikke må være en belastning for de respektive medlemslande.

Migranterne kan ikke få offentlig understøttelse, og derfor ender mange af dem med at samle pant for at overleve. Det er en hård tilværelse, men det giver dog ofte nok til lige nøjagtigt at overleve samtidig med at kunne sende lidt penge hjem til familien. Og lidt er bedre end intet. Det er altså nærmere er et fravalg af umuligheder, end det er et tilvalg af muligheder.

”Så det er altså flaskerne, de rejser efter?” indvender du. Det er så her, Kompassets nye rapport kommer ind i billedet.

Det er nemlig ikke så simpelt.

For efter COVID-19 gjorde sit ødelæggende indtog i Danmark, valgte mange at blive i Danmark sommeren over på trods af, at aflyste sommerfestivaler – kombineret med den generelle nedlukning af samfundet – betød, at der ikke ville være noget økonomisk grundlag for at blive. Og alligevel blev mange. Så hvorfor?

Kompasset er et af de få tilbud i København, hvor man som migrant kan søge ly for vinterkulden

Rapporten konkluderer bl.a.:

”Those who chose to stay in Denmark often took this decision comparing their possibilities in Denmark to their possibilities in their country of origin. The majority of them come from a background of poverty and declared having access to little social support in their countries of origin.”

Altså er det ikke, fordi migranterne ønsker at leve i Danmark. Snarere har de indset, at de ingen muligheder har derhjemme, og derfor bliver de her. Det er et spørgsmål om pest eller kolera, ikke lavt- eller højtlønnet arbejde. Og en i forvejen vanskelig økonomisk situation, er – ifølge rapporten – kun blevet vanskeligere med den verdensomspændende pandemi:

“All of the people we spoke with talked about the financial difficulties made even harder by the outbreak of COVID19. Making an income from activities such as collecting bottles, selling magazines and even seeking jobs was made additionally harder by lockdowns.”

Mennesker flytter nok sjældent fra deres familier uden at have en god grund. Dette gælder bestemt også migranterne, som vi møder i Kompasset. På trods af dette overlever mange af de myter om ’de andre,’ som migranterne ofte repræsenterer i den politiske diskurs.

Der er nok ikke mange af os i Danmark, der skænker det en tanke, at vi til hver en tid har ret til at tage til Frankrig eller Tyskland for at arbejde, hvis det gav os mulighed for at skabe et bedre liv, end vi ellers ville have i Danmark. Alligevel undrer det nogle, at dette princip også gælder den anden vej – at andre EU-borgere også må tage herop for at søge lykken.

Langt størstedelen af de migranter, vi møder, er EU-borgere, der ønsker at skabe et bedre liv for deres kære, end de selv har haft – præcis lige som vi alle ønsker det.

Hvis du vil læse rapporten “COVID19 and homeless migrants, spring 2020 – Kompasset testimonies,” kan du finde den via linket her:

Læs rapporten