Kirkens Korshær logo (hvid)
København
Kirkens Korshær logo (hvid)

Gå til hovedside

Nikolaj Plads 15
1067 København K

CVR: 82883711
EAN: 5790002333897

Bankoplysninger:
Reg.: 9541 konto: 5401429

kk@kirkenskorshaer.dk

CameliOrquestra

Forårsfest for Gadens Folk

Oplevelsespuljen finansierer en festlig dag i Folkets Park

Samfundslukningerne under pandemien var en prøvelse i ensomhed og isolation for mange mennesker, ikke mindst de sårbare og socialt udsatte. Samtidig blev forretninger og medarbejdere i oplevelsesindustrien hårdt ramt.

I finansloven for 2021 blev et flertal i Folketinget enige om at afsætte 500 mio. kr. til oplevelser for udsatte borgere, heriblandt ældre, handicappede, hjemløse og udsatte familier og børn. Den såkaldte oplevelsespulje skulle modarbejde mistrivsel blandt udsatte borgere og samtidig puste liv i en svækket oplevelsesindustri.

220 mio. af oplevelsespuljen gik til forskellige organisationer i civilsamfundet, heraf 10 mio. til Kirkens Korshær. Initiativet blev siden udvidet til at forløbe indtil sommeren 2022, og har her i København finansieret en række sociale arrangementer for brugerne i regionen.

I april holdt vi Forårsfest for Gadens Folk i Folkets Park på Nørrebro. Arrangementet blev finansieret med midler fra oplevelsespuljen og stablet på benene af Bekkers Kaffebar. Det blev en smuk, solrig dag med gøgl, musik og lækker mad i parken, der i løbet af dagen fyldtes med mennesker af alle aldre - både Korshærens brugere, og andre der slog vejen forbi.

Forårsfest for Gadens Folk

Foto: Anja Wolff.

En række telte med forfriskninger samt services inden for personlig pleje prydede i dagens anledning Prins Jørgens Gade, flankeret af Bekkers Kaffevogn, hvor man kunne hente sig sin yndlingskop. Der blev klippet og stylet hår i Charlie Mortons frisørtelt og forkælet fødder hos fodterapeut Munna Jawa. Hos Dyreværnet kunne man få sine firbenede venners helbred tjekket, og Dansk Røde Kors var til stede som samaritter.

All About Barbecue bød på burgers direkte fra grillen og Freunde Catering serverede hotdogs og karrygryde. Teater GLiMT Amager og CameliOrquestra stod for dagens farvestrålende underholdning med gøgl, akrobatik og musik.

Mænd ser Cameli

Foto: Anja Wolff.

Fotograf Anja Wolff har taget dagens billeder, som du kan se flere af herunder.

Stor tak fra os til alle gæster og medvirkende!

Forårsfest rumænsk invitation

Forårsfest gøglere

Forårsfest guitar og gøgl

Forårsfest frisørtelt

Forårsfest klip og gøgl

Forårsfest kaffevogn

Forårsfest All About Barbecue

Forårsfest All About Barbecue 2

Forårsfest guitar

Forårsfest styltegøgler

Forårsfest Cameli

Forårsfest hund

Forårsfest korshærstasker

Læs også

Folkets Hus

I Folkets Hus på Nørrebro ligger Morgencafeen YouPeople, et frirum for hjemløse og udsatte mennesker af mange forskellige etniske baggrunde. Her er ly, morgenmad og et varmt fællesskab mellem brugerne og stedets grundlæggere, Aicha og Tine.

Drejervej kirsebærblomster

Drejervej 6, Kirkens Korshærs multihus i Nordvest, fejrer 80 års hjælpearbejde for udsatte mænd, kvinder og børn.