Kirkens Korshær logo (hvid)
København
Kirkens Korshær logo (hvid)

Gå til hovedside

Nikolaj Plads 15
1067 København K

CVR: 82883711
EAN: 5790002333897

Bankoplysninger:
Reg.: 9541 konto: 5401429

kk@kirkenskorshaer.dk

Torvegade madkasser

Byarbejdet Christianshavn pakker madkasser til udsatte familier

Selvom Byarbejdet Christianshavn har lukket Børnecaféen for de børn, unge og voksne, der normalt bruger stedet, betyder det ikke, at familierne bliver glemt. Nu kan de se frem til at få en hjælpende hånd i form af kasser med mad, slik og ting, som børnene kan kaste sig over.

3. april 2020

Af: Martin Lundager Pedersen

”Hvordan skal børnefamilierne klare det her?”

Således spurgte statsminister Mette Frederiksen retorisk i sin åbningstale, da hun for lidt over tre uger siden meddelte, at danskerne i videst muligt omfang skulle selvisolere sig derhjemme. Svaret kom hun selv med:

”Først og fremmest skal vi hjælpe hinanden”.

I Byarbejdet Christianshavn er man vant til at hjælpe hinanden – også før landet blev ramt af viruspandemien.

Udsatte familier ville normaltvist på en torsdag som i dag komme til fællesspisning i et fællesskab, de måske ikke har andre steder. Men som alle andre i landet, har coronapandemien tvunget Byarbejdet til midlertidigt at lukke ned for aktiviteterne i Børnecaféen.

20 madkasser klar til udbringning

På trods af dette betyder det bestemt ikke, at familierne helt går i glemmebogen.

”Vi følger stadig vores familier på afstand. Vi ringer rundt og hører, hvordan de har det, og om der er noget, vi kan gøre. De fleste er stadig ved godt mod,” fortæller Ingrid Flye Jensen, der er leder af Byarbejdet Christianshavn.

Udover at kontakte familierne, for hvem hverdagen i forvejen kan være udfordrende nok, har medarbejderne brugt tiden på at pakke kasser med madvarer til dem, der har brug for det. De første 20 kasser er klar til at blive bragt ud.

”Nu har familierne jo været hjemme i to uger med børnene. Først og fremmest tærer det på økonomien, og så kan man nok også godt have brug for noget, der er lidt hyggeligt, så man ikke kun skal sidde og lave lektier med børnene,” fortæller Ingrid Flye Jensen.

Slik og underholdning til børnene

Ud over basismadvarer er der slik, spil, bøger og ’krea’-artikler i kasserne til børnene, som ifølge lederen af Byarbejdet er blevet indkøbt med udgangspunkt i den enkelte families behov ud fra alder og antal børn i husstanden.

”Det kan måske være en lille opmuntring her op til påsken i en ellers svær tid,” håber hun.

Varerne er blevet indkøbt med midler doneret af FLSmidth & Co. Gavefond og Dan Uzans Mindefond. Derudover har Fødevarebanken også doneret lidt ekstra lækkerier til kasserne.

De skal alle have stor tak for støtten!