Kirkens Korshærs logo med navn

Fra arkivet

Læs eller genlæs historier om Kirkens Korshærs arbejde og bliv klogere på, hvordan Kirkens Korshær arbejder med at hjælpe socialt udsatte mennesker i Danmark.

• Politisk konsulent i Kirkens Korshær, Kjartan Andsbjerg Sveistrup, forklarer organisationens forslag om en fattigdomslov

Danmark har forpligtet sig internationalt til at halvere antallet af fattige i 2030, men indtil videre er intet sket. Derfor foreslår Kirkens Korshær en fattigdomslov, der skal forpligte politikerne til at leve op til deres eget løfte.

• Hos Kirkens Korshærs natvarmestuer og nødovernatninger kan hjemløse mennesker få et trygt sted at sove i vinteren.

I 10 måneder var Natcaféen på Hillerødgade det tætteste, Jens kom på et sted at høre til. Et fast holdepunkt i et omflakkende hjemløst liv. Og det blev det første skridt på vejen væk fra gaden og tilbage i egen bolig

• På gavejagt med Lea

Kirkens Korshær har lanceret et gavekort, der kan bruges i organisationens genbrugsbutikker over hele landet. Secondhandshoppere som Lea Rasmussen kan ved køb og brug nu glæde både kommende gavemodtagere, miljøet og sig selv.

• Kirkens Korshær mindes organisations tidligere chef, Bjarne Lenau Henriksen, som døde i oktober.

• Herberg Odense
    Klassiker

Der er så mange kasser i samfundet, man skal passe ned i. I Kirkens Korshær er der kun mennesker. Det er det, omsorg, nærvær og respekt betyder.

• Betty ved havdet nær det hjem, hun endelig har skabt for sig selv.

Betty var 14 år første gang, hun sov på gaden, og har været ramt hjemløse i flere perioder af sit liv. Mens hun boede på gaden, kom hun i kontakt med Kirkens Korshær, der i en periode blev noget, der minder om et hjem.

• Spisetid i varmestuen
    Klassiker

Strømmer migranter ind over grænsen og tager brødet ud af munden på de danske hjemløse? Har udenlandske hjemløse overtaget varmestuerne og fordrevet de danske hjemløse? Nej, lyder det fra Kirkens Korshærs varmestuer.

• Kirkens Korshær Genbrug Galten
    Klassiker

Danskerne køber i gennemsnit 10,2 kg tøj om året. Faktisk er vi en af de befolkningsgrupper, der køber mest tøj. Tøjforbruget er 35 procent højere end for resten af jordens befolkning.

• Hjemløshed
    Klassiker

Nogle gange går det stærkt, fra den ene dag til den anden, andre gange er det kulminationen på en længere deroute. Så bare fordi, du ikke ser dig selv som værende i risikozonen, så ved du ikke, hvad der kan ske i morgen.

• Hjælp os
    Klassiker

Vores frivillige og medarbejdere kæmper hver dag for at afhjælpe de værste konsekvenser af den fattigdom mennesker, vi møder, lever i. En fattigdom, som har mange udtryk, årsager og konsekvenser, og derfor er arbejdet også bredt og forskelligartet.