På gavejagt i genbrugsbutikken

Kirkens Korshær har lanceret et gavekort, der kan bruges i organisationens genbrugsbutikker over hele landet. Secondhandshoppere som Lea Rasmussen kan ved køb og brug nu glæde både kommende gavemodtagere, miljøet og sig selv.

På gavejagt med Lea

Kirkens Korshær lancerede i starten af december et gavekort, der kan bruges i organisationens genbrugsbutikker over hele landet. Dermed også i Køge, hvor 25-årige Lea Rasmussen, bevæbnet med sit gavekort, har været på udkig efter julegaver til sine nærmeste. Er du ikke blandt disse, så læs videre og få inspiration til egne miljøvenlige indkøb.

Genbrug spiller en afgørende rolle i forhold til at opnå et mere bæredygtigt og dermed også klimavenligt forbrug. For det mindsker behovet for at producere nye ting og reducerer mængden af ting, som bliver unødigt kasseret. Det er godt for både den glade køber, som gør et godt kup, og for miljøet.

Dorthe Egede Hansen, chef for genbrug i Kirkens Korshær, fortæller:

- Særligt de unge er gode til at finde unikke gaver i genbrugsbutikker. De har stor bevidsthed om bæredygtighed. Vi kan se, at flere ønsker at give et gavekort, så de i fællesskab kan gå på jagt efter en unik ting, og derved bliver gavekortet forvandlet til en fælles oplevelse med modtageren. Det er især boligtilbehør samt bælter, tasker og smykker, der er populære gavehit.

Men hvad siger Lea Rasmussen? Hvilke genbrugsvarer ville hun lægge under træet?

Til kæresten

- Jeg ville give bukserne til min kæreste. Han er begyndt at fiske og kommer altid hjem med beskidte cowboybukser, som jeg så skal stå for at få rene. Derfor valgte jeg lige præcis de bukser.

Bukser i julegave
Påskeæg i Køge

Til svigermor

- Påskeægget ville jeg give til min søde svigermor, fordi hun elsker pynt og farver.

Til bonusfar

- Kasketten fra Patagonia vil jeg give til min bonusfar, for han holder meget af Patagonia brandet. Faktisk er han ambassadør for Patagonia i kraft af sin levevej som fluefisker.

Kasket i Køge
Kunstværk i Køge

Til hjemmet

- Billedet vil jeg give mig selv i julegave, da vi generelt mangler noget på væggene hjemme hos os. Jeg elsker farverne.

Til lillesøster

- Lampen vil jeg give min lillesøster i julegave. Jeg tror, at den vil se så smuk ud på hendes værelse. Og man kan sjældent få for mange lamper!

Lampe i Køge

Kirkens Korshær har på landsplan 240 butikker. Gavekort til disse kan købes her.