Foreningen Kirkens Korshær

I 2019 overgik Kirkens Korshær til at være en frivillig- og medlemsbaseret forening. Vedtægtsændringerne betød, at medlemmer af Foreningen Kirkens Korshær fik øget indflydelse på organisationens sociale arbejde og udvikling.

Medlemmer og frivillige til et af Kirkens Korshærs årsmøder

Kirkens Korshær er en frivillig- og medlemsbaseret forening, der arbejder for og med socialt udsatte i Danmark. Som medlem af Foreningen Kirkens Korshær er man ikke kun økonomisk med til at støtte Kirkens Korshærs sociale arbejde.

Man har også mulighed for direkte at få indflydelse på organisationen, og hvordan den arbejder med at hjælpe socialt udsatte i Danmark. Det sker blandt andet på det årlige møde for medlemmer i regionen, regionsårsmødet. Her har man også mulighed for at stille op til Korshærssamrådet og derfra til hovedbestyrelsen.

Bliv medlem

Overblik over den nye struktur i Kirkens Korshær
Den nye struktur binder Kirkens Korshær tættere sammen på tværs af landet og giver medlemmer og frivillige øget indflydelse på Kirkens Korshærs arbejde og organisation.

Årsmøder, hovedbestyrelse, korshærssamråd og...

Herunder kan du blive klogere på de enkelte dele af den demokratiske struktur i Foreningen Kirkens Korshær, og hvordan de sammen arbejder for at gøre Kirkens Korshærs endnu bedre til at hjælpe socialt udsatte i Danmark.

Årsmøde

Kirkens Korshærs årsmøder er øverste instans i organisationen. Det afholdes engang årligt.

Alle frivillige og medlemmer kan deltage i årsmødet, hvor der udover Repræsentantsforsamling er oplæg om Kirkens Korshærs arbejde og mulighed for at møde andre fra foreningen.

Hovedbestyrelse

Kirkens Korshærs hovedbestyrelse består af minimum 11 og maksimalt 13 medlemmer.

Et medlem fra hver af de fem regionale korshærssamråd.

To medlemmer fra medarbejderudvalget.

Et medlem, der vælges af og blandt bestyrelsesmedlemmerne af Kirkens Korshærs selvejende institutioner.

To til fire medlemmer med relevant baggrund udpeget af hovedbestyrelsen selv

Chefen for Kirkens Korshær

Korshærssamråd

I hver af de fem regioner findes et korshærssamråd, som består af repræsentanter fra de lokale korshærsråd og korshærsnetværk, medlemmer af Foreningen Kirkens Korshær og lønnede medarbejdere.

Deres primære funktion er at bidrage til, udvikle og støtte det regionale korshærsarbejde. Derudover er de rådgivende og støttende i forhold til regionschefen og er vært for det årlige regionale årsmøde.

På regionsårsmødet vælges en repræsentant blandt korhærssamrådene, der kommer til at sidde i Kirkens Korshærs hovedbestyrelse.

Korshærsråd

Korshærsrådene arbejder lokalt med at bidrage til udviklingen og støtte korshærsarbejdet. Derudover er de rådgivende og støttende i forhold til lokale ledere.

Medlemmerne af korshærsrådene er frivillige. Korshærsrådene finder selv deres medlemmer, så de bedst muligt understøtter lokale behov fx indsamling, økonomi, kirkelige relationer og lignende. De nye medlemmer skal derefter godkendes af hovedbestyrelsen.

Hvert enkelt korshærsråd udpeger en deltager, som deltager i det regionale korshærssamråd.

Korshærsnetværk

Fungerer som en paraply over alle korhærsaktiviteter i området. De er en samlende enhed, hvor der arbejdes med at videndele og skabe lokalforankring omkring Kirkens Korshærs arbejde og sag.

Et Korshærsnetværk består som udgangspunkt af repræsentanter fra genbrugsbutikkerne og fra andre korshærsaktiviteter i området.

Medlemmer og frivillige

Kirkens Korshær er en medlemsbaseret forening, hvor alle kan melde sig ind. Et medlemskab koster 290 kroner årligt, og kontingentet opkræves i første kvartal. Som medlem har man mulighed for at blive en del af det lokale korshærsnetværk eller korshærsråd, hvorfra det er muligt at blive en del af korshærssamrådene eller hovedbestyrelsen.

Bliv medlem

Uden frivillige kunne Kirkens Korshær ikke eksistere. På landsplan har organisationen godt 8.500 frivillige, som arbejder i genbrugsbutikker og det sociale arbejde.

Bliv frivillig