Billede viser børn, som leger i en af Kirkens Korshærs familiegrupper

Familiegrupper

Gennem et 34-ugers forløb er Familiegrupperne med til at forebygge mistrivsel hos 0-3årige børn og deres forældre, som lever i en udsat situation.

I samarbejde med Ole Kirk's Fond startede Kirkens Korshær i august 2022 et pilotprojekt med Familiegrupper. Projektet er målrettet mod gravide og forældre - som for tiden er i en sårbar situation - med børn i alderen 0-3 år. En gruppe som meget ofte står udenfor andre etablerede tilbud som traditionelle mødre- og familiegrupper. Pilotprojektets første fase blev gennemført i 15 byer, hvor mellem tre og otte familier deltog hvert sted.

Oplevelsen fra både familier, frivillige og medarbejdere har været, at forløbet virkelig er med til at skabe positive forandringer i familierne. Det kan blandt andet være et større overskud i hverdagen, at de bliver bedre til at varetage forældrerollen samt øget netværk.

Anden fase er i gang og udbydes til og med 2025. I forbindelse med anden fase har vi etableret familiegrupper i endnu flere byer på landsplan, så vi kan understøtte og hjælpe endnu flere familier.