Facaden på Kirkens Korshærs nye varmestue i Esbjerg, som er del af projektet 'Sociale mursten - fremtidens væresteder'

Sociale mursten

Kan man med nye fysiske rammer skabe en varmestue, som øger trivslen og aktivt hjælper brugerne videre i livet? Det spørgsmål forsøger projektet ”Sociale Mursten - Fremtidens væresteder” at svare på.

Fysiske rammer har stor betydning. Det gælder ikke mindst for sårbare grupper, hvor de rigtige valg i forhold til indretning, lysindfald og placering af en bygnings forskellige funktioner kan have stor betydning. Forskningsresultater viser også, at en bygnings arkitektur påvirker stresshormonet kortisol.

Med projektet 'Sociale mursten' arbejder Kirkens Korshær i samarbejde med RealDania og Den A.P. Møllerske Støttefon med, hvordan de fysiske rammer i tre forskellige varmestuer kan påvirke de besøgende i en positiv retning. Målet er at skabe varmestuer, hvor de fysiske rammer aktivt bidrager til, at den enkelte får nyt mod på livet.

• Projektet sættes i gang i 2018 og forventes afsluttet i 2024
  • Det samlede projekt beløber sig til 54,45 millioner kroner
  • Støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond: 20 mio. kr.
  • Støtte fra Realdania: 14,7 mio. kr.
  • Egenfinansiering fra Kirkens Korshær: 19,75 mio. kr.
  • Projektet vil i hele projektperioden blive fulgt af et forskningshold fra VIVE under seniorforsker Lars Benjaminsens ledelse.
  • Sociale mursten: Den A.P. Møllerske Støttefond, Realdania og Arkitektforeningen har taget initiativ til en forundersøgelse om Sociale mursten, der udkom i efteråret 2017. Læs den her.

Projektbeskrivelse for 'Sociale Mursten - fremtidens væresteder