Økonomi

Kirkens Korshær er en privat almennyttig forening, som er finansieret gennem både driften af genbrugsbutikker, private donationer, fonde og offentlige midler. 87 procent af vores midler går direkte til vores hjælpearbejde for socialt udsatte i Danmark.

banner Du hjælper når du handler

Det er arbejdet med at hjælpe socialt udsatte og sårbare mennesker i Danmark, som er kernen i Kirkens Korshærs arbejde. Derfor har vi et vigtigt ansvar for at sikre, at størstedelen af vores midler går direkte til driften af vores sociale hjælpearbejde. Et hjælpearbejde, som i væsentlig grad er afhængig af private bidrag, fondsmidler, offentlige puljer og tilskud.

Fordi Kirkens Korshær oplever, at kampen om bevillingerne bliver større, mens behovet for hjælp vokser, har vi fokus på at fremtidssikre det sociale arbejde. Derfor går 10 procent af den samlede indkomst til formålsarbejdet, herunder et øget fokus på fortalervirksomhed.  De resterende tre procent går til fællesadministration og dækker øvrige udgifter.

Årsregnskab 2022

kirkens korshær i tal hvor får vi vores penge fra

Hvor får vi pengene fra?

I 2022 har Kirkens Korshær indhentet og omsat for 360 millioner kroner.

Den største indtjeningskilde kommer fra de selvejende institutioner og ligger på 38 procent. Anden største indtægtskilde udgør 29 procent og kommer fra de offentlige midler, som Kirkens Korshær modtager.

Herudover kommer 17 procent af indtjeningen fra genbrugsbutikkerne landet over og 16 procent fra private donationer.

kirkens korshær årsberetning hvad bruger vi pengene til

Hvad bruger vi pengene til?

Langt størstedelen af indtjeningen går til det sociale arbejde. I 2022 udgjorde 87% af udgifterne det lokale og landsdækkende sociale arbejde.

10 procent af udgifterne gik til det formålsbestemte arbejde. Herunder arbejdet som fortalervirksomhed.

De resterende 3 procent af udgifterne kom fra den fælles administration. Her er der blandt andet tale om udgifter til til IT, HR og lønninger.

Se Kirkens Korshær Årsregnskab 2022 her

Fra 2020 og fremadrettet laver Kirkens Korshærs et samlet koncernregnskab, mens arbejdssteder med eget CVR-nummer har egne årsregnskaber, der kan findes i menuen ’Årsregnskaber – byarbejder’. Her finder du også tidligere årsregnskaber for Kirkens Korshær.

Indsamlinger

Kirkens Korshær har orienteret indsamlingsnævnet om, at vi samler midler ind via nyhedsbreve, bladet Støtten, Korshærsbladet, Frivilligbladet, indstik eller annoncer i aviser og magasiner, fysisk materiale såsom flyvers, pjecer og plakater, fysisk post, direct mail, intern kommunikation med frivillige, telefonisk, via sociale medier så som Facebook, Instagram og Twitter, i indsamlingsbøsser i vores genbrugsbutikker, ved salg herunder bl.a. i vores bod i Tivoli, ved events og gennem aktiviteter i samarbejde med frivillige og lokale virksomheder.

Der kan opnås indsigt i de indsamlede midler i vores regnskaber.

Her kan man finde listen over godkendte indsamlingsorganisationer.

Landsindsamlingsregnskaber 2016 - 2018

Indsamlingsetik

Som medlem af ISOBRO har Kirkens Korshær tilsluttet sig brancheorganisationens etiske retningslinjer. Du kan læse retningslinjerne her - Etiske retningslinjer | ISOBRO

Kirkens Korshær er medlem af ISOBRO, indsamlingsorganisationernes brancheorganisation. Organisationen arbejder for at fremme fælles interesser og sikre en ansvarlig udvikling af indsamlingssektoren. Du kan læse mere om ISOBRO her

Løn i Kirkens Korshær

Kirkens Korshærs lønregulativ anvender trin og tillæg fra overenskomsterne på det offentlige område. Kirkens Korshærs lokale ledere aflønnes således på niveau, der svarer til institutionsledere i det offentlige.

Kirkens Korshærs chefs løn svarer til trin 54.