Klassiker

Det er mennesket, det handler om

Der er så mange kasser i samfundet, man skal passe ned i. I Kirkens Korshær er der kun mennesker. Det er det, omsorg, nærvær og respekt betyder.

Herberg Odense

- Der er folk, der kravler herind. Der er også nogle, der bliver båret. Nogle, der kun har en faktapose med en lighter og en øloplukker i. Og så er der dem, der kommer med to rullekufferter og ligner en million.

Sådan kan det se ud, når Jan Lund Pedersen, forstander på Kirkens Korshærs herberg i Odense, skal indskrive nye beboere på herberget.

- Hjemløse mennesker er lige så forskellige som alle andre, siger han. Og det er hele grundstenen i hans og Kirkens Korshærs arbejde med hjemløse og socialt udsatte mennesker.

Værdierne, der ligger til grund for Kirkens Korshærs arbejde, er omsorg, nærvær og respekt, fordi det er mennesker, arbejdet handler om. Ikke kasser, normeringer, Excel-ark.

- Omsorg, nærvær og respekt betyder i praksis, at folk gerne vil være i din nærhed, fortæller Jan Lund Pedersen og fortsætter:

- Når der kommer en ny beboer ind, så rejser medarbejderne sig op, ser vedkommende i øjnene, giver dem hånden og introducerer sig selv. De viser, at vi er lige, og at vi ser dem. Når vi taler med beboerne, er vi til stede, vi lytter og er optagede af det, de siger.

Ingen kasser

- Vi behandler alle ens ved at behandle dem forskelligt. Vi tager udgangspunkt i dem, ikke i kommunale krav, forklarer Jan Lund Pedersen. For selvom herberget naturligvis skal leve op til kommunens krav om handleplaner, der skal føre til egen bolig, job osv., så betyder det ikke, at det hjemløse menneske skal presses ned i en kasse.

- Ifølge det offentlige skal alle være arbejdsmarkedsparate, og selvfølgelig skal vi alle bidrage til samfundet, men nogle har altså brug for hjælp først, siger han.

For at kunne få en plads på herberget skal du ikke bare være hjemløs, du skal også have andre problemer, f.eks. et misbrug eller en psykisk sygdom. Der er altså mere end bare tiden på gaden, der står i vejen for den hjemløses muligheder for at kunne være i egen bolig, få en uddannelse, et job.

- Du kan ikke bare sige til en alkoholiker, at ”nu holder du op med at drikke!” Eller, det kan du godt, men det virker ikke. Det skal komme fra dem selv, hvis det skal lykkes, siger Jan Lund Pedersen.

Det er derfor, medarbejderne tager udgangspunkt i det enkelte menneske, deres vilkår og ønsker. Så kan det godt være, at den hjemløse skal bo på herberget i længere tid, end kommunen egentlig har lyst til at betale for opholdet, fordi vedkommende selv skal få lyst til at stoppe sit misbrug. Men tilgangen virker bedre, mener Jan Lund Pedersen.

- Hvis de ikke selv har lyst, så ender de bare tilbage i misbruget, tilbage på gaden og tilbage på herberget, og så bliver det bare dyrere for kommunen på den lange bane, siger han.

Det kan ske for alle

I det hele taget kunne vi alle sammen godt bruge noget mere omsorg, nærvær og respekt. Der er så mange krav, vi skal leve op til i samfundet efterhånden, og kasser, vi skal passe ned i. Vi skal løbe hurtigt, være arbejdsmarkedsparate og holde mange bolde i luften.

Det går nemt galt.

- Jeg tror desværre, at vi alle sammen kan havne her, siger Jan Lund Pedersen.

Men så er det heldigvis godt, at der er nogle steder i samfundet, der prioriterer nærværet, omsorgen og respekten i relationen til det enkelte menneske.

Denne artikel er oprindeligt udgivet i november 2019. Den er redigeret i 2021.