Nødherberger for udenlandske hjemløse: ”Det er afgørende for de mennesker, som kommer hos os”

Med en donation fra Oak Foundation Denmark har Kirkens Korshær fået en nødvendig økonomisk håndsrækning til at drive to nødherberger for udenlandske hjemløse i København. Det er afgørende for en gruppe af samfundets mest udsatte mennesker

kompassets sovesal

Temperaturer under frysepunktet. Sne. Slud. Regn. Den sidste tid har vinteren for alvor bidt sig fast i Danmark. Mens mange af os søger inden døre i varmen og hygger i vintermørket, så er historien for mange hjemløse en anden. For vinterens komme kan være livsfarlig, hvis man ikke kan søge ly indendørs om natten.

Derfor har Oak Foundation Denmark valgt at støtte Kirkens Korshærs tilbud til udenlandske hjemløse, Kompasset, med delvis finansiering af to nødherberger i København. Direktør for Oak Foundation Denmark, Esther Nørregård-Nielsen, fortæller:

- En gruppe mennesker i Danmark, primært fra Østeuropa, afvises ofte ved de eksisterende herbergs- og nattilbud. Det efterlader dem uden andet valg end at sove udenfor, også i den værste kulde.

- Oak Foundation Denmark har tidligere doneret midler til nødherbergspladser. Nu træder vi til – igen - fordi vi gerne vil være med til at sikre, at så mange som muligt hjælpes, så de ikke skal sove på gaden her til vinter.

En særligt sårbar gruppe

Da kulden for alvor ramte Danmark i november, var presset så stort på natvarmestuerne, at det var med i TV-avisen. For det er livsfarligt at sove udenfor i minusgrader og sne. Og det understreger behovet for de to nødovernatningstilbud under Kompasset.

For at kunne drive nødherberget, skal der være lokaler, adgang til sanitære forhold, personale og penge til te, kaffe og lidt mad. Med kun en delvis offentlig finansiering må Kompasset hvert år gå fra tue til tue i jagten på den nødvendige økonomi til at drive nødovernatning, fortæller leder Graham Yantis.

Derfor er han også taknemmelig for den støtte, som de i år modtager fra Oak Foundation Denmark. Men understreger også vigtigheden af, at der skal findes en mere varig løsning på problemet.

Gruppen af udenlandske hjemløse, hvoraf de fleste har søgt mod Danmark fra Rumænien og andre EU-lande for lovligt at søge arbejde, er særligt sårbare i vinterkulden. Under dansk lovgivning er det nemlig et krav, at man skal have lovligt ophold i Danmark, for at søge hjælp i tilbud under Serviceloven. Mens private tilbud – som mange af Kirkens Korshærs arbejdssteder – kan tilbyde hjælp i akutte tilfælde.

Meget mere end et sted at sove

Det er Helligkorskirke og Kapernaumskirke, som henholdsvis fem og seks dage om ugen, huser de to nødherberger under Kompasset. Her kan man få en madras at sove på, en kop te eller kaffe, lidt mad. Samtale, nærvær og ro. Det er første skridt mod at få det enkelte menneske tilbage på rette fod, fortæller Graham Yantis.

- Et stabilt nattilbud om vinteren er afgørende for de mennesker, som kommer hos os. Derigennem fremmer vi deres muligheder for at kunne skabe positive forandringer i deres liv og eksempelvis finde et job, komme i jobtræning og blive registreret i Danmark, siger han og fortsætter:

- I Kompasset gør, hvad vi kan for at bryde fattigdomscirklen og integrere hjemløse og udsatte mennesker i samfundet. Det starter med at dække de helt basale behov.

Kompasset

Kompasset er et rådgivningstilbud og drives af Kirkens Korshær. Det er et af de eneste steder, som er åbent for og målrettet udenlandske hjemløse. De fleste kommer fra andre EU-lande og er søgt til Danmark for at søge arbejde.

På Kompasset tilbyder man blandt andet juridisk rådgivning, hjælp til at søge job og at blive lovligt registreret i Danmark. Målet er at støtte migranter med at blive socialt og økonomisk etablereret i det danske samfund.

I 2022 hjalp Kompasset omkring 2.000 mennesker fra 54 lande.

Læs mere om Kompasset her.

Jamila Shah - fundraisingkonsulent

Jamila Shah