Høringssvar

Der skal sikres mere værdighed for mennesker med stærk afhængighed af stoffer

Kirkens Korshær støtter i et høringssvar op om at sikre mere værdighed for mennesker med stærk afhængighed af stoffer. Det kan sikres gennem indførelse af en advarselsregel og flere stofindtagelsesum, til de allermest socialt udsatte mennesker i Danmark.

Logo

Landet over hjælper og møder Kirkens Korshær mennesker i social udsathed med stofbrug. Det gør vi i vores stofindtagelsesrum i Aarhus, Odense og Vejle men også i vores andre sociale tilbud såsom dag- og natvarmestuer samt herberger.

Der er tale om en gruppe af de allermest socialt udsatte mennesker i Danmark, der i høj grad har behov for at blive mødt af en helt anden indsats og et helt andet menneskesyn, end de bliver mødt af i dag.

Advarselsreglen

Der findes en særlig social undtagelsesregel – kaldet advarselsreglen – som gør, at man kan slippe med en advarsels, hvis man er i besiddelse af stoffer til eget brug.

De tre betingelser er:

1. Stoffet er til dig selv
  2. Du er stærk afhængig af hårde stoffer
  3. Du har en lav indtægt

Kirkens Korshær er enig i, at loven bør ændres, så folk, der har stoffer til eget brug, kan få en advarsel i stedet for at blive sigtet, hvis de rette betingelser er opfyldt.

Særlige regler om strafforfølgning og stofindtagelsesrum

Kirkens Korshær støtter op om at ændre loven, så det bliver klart, at mennesker i social udsathed ikke vil blive straffet for at have euforiserende stoffer til eget forbrug. Samtidig bør de særlige regler om strafforfølgning, i nærheden af stofindtagelsesrum, udvides geografisk til hele Danmark. Så socialt udsatte over hele landet kan besidde stoffer til eget forbrug uden konfiskering.

Det er Kirkens Korshærs erfaring, at konfiskering af stoffer til eget forbrug fører til yderligere udsathed. For når stoffer bliver konfiskeret, og afhængigheden samtidig er stor, så bliver konsekvensen, at stofferne hurtigt skal skaffes igen. Det ender ofte i desperation og kriminalitet.

Konfiskering gør dermed kun ondt værre. Det gælder, hvis man som social udsat stofbruger befinder sig i umiddelbar nærhed af eller er på vej til et af Danmarks fem stofindtagelsesrum. Men det gælder også, hvis man som social udsat stofbruger ikke er i nærheden af et stofindtagelsesrum. Derfor en opfordring til at gøre op med forskelsbehandlingen af stofbrugere, der opholder sig langt fra landets få stofindtagelsesrum.

Værdighedsreform

Regeringen ønsker at lægge grundstenene til en ny politik for de allermest udsatte. En politik, hvor de mødes med værdighed og på en måde, hvor vi tager langt bedre hånd om dem, som har allermest behov for det.

Selv de mest sårbare i samfundet fortjener at leve et liv med værdighed. Det er derfor afgørende, at regeringen holder sit løfte om en ambitiøs værdighedsreform. Det mener Kirkens Korshær og tre andre organisationer. Læs 12 konkrete forslag til mere værdighed for de mest udsatte her.

Værdighed for stofbrugere gennem flere stofindtagelsesrum

I dag er stofbrugeres adgang til stofindtagelsesrum begrænset. Udover Kirkens Korshærs tre stofindtagelsesrum i henholdsvis Aarhus, Odense og Vejle er der to stofindtagelsesrum i København. At der kun er stofindtagelsesrum i fire byer i Danmark betyder, at stofbrugere i en stor del af landet fortsat ikke har mulighed for at indtage egne medbragte stoffer under værdige og livsreddende forhold. Selvom behovet også er der, for eksempel i større byer som Esbjerg og Aalborg.

Konkret foreslår Kirkens Korshær statslige midler til mindre stofindtagelsesrum, der er placeret i sammenhæng med andre sociale indsatser som for eksempel varmestuer og sundhedsrum. Årsagen er, at Kirkens Korshær har gode erfaringer med modellen. Den tætte placering giver værdifulde muligheder for relationsarbejde. Det skaber stor tillid, der medvirker til, at Kirkens Korshær kan hjælpe stofbrugere med det, de ønsker hjælp til. For eksempel brobygning til sundhedsfaglige tilbud, socialfaglige tilbud og rusmiddelsbehandling.

Kirkens Korshær er klar til at gribe opgaven og stiller sig til rådighed som erfarne samarbejdspartnere. Der er dog endnu ikke udsigt til, at stofbrugeres værdighed og overlevelse sikres i flere dele af landet. Årsagen er en økonomisk stopklods, som bunder i, at det er kommunerne, der står med hele regningen for stofindtagelsesrum. Det er modsat tidligere, hvor kommuner kunne ansøge om statslig medfinansiering af stofindtagelsesrum.

At genindføre statslig medfinansieringen til etablering og drift vil fjerne den økonomiske stopklods. Det vil betyde, at vi kan etablere flere stofindtagelsesrum, redde flere liv og sikre mere værdighed for udsatte stofbrugere – helt i tråd med regeringens ønsker.

Om høringssvaret

Høringssvaret er givet i forbindelse med 'Forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer (Tydeliggørelse af advarselsreglen og ændring af ordningen om fritagelse fra strafforfølgning i tilknytning til stofindtagelsesrum)', som vedrører mere værdighed for mennesker med stærk afhængighed af stoffer..

Du kan læse mere om lovforslaget her.

Sille Alstrup Yrt - politisk konsulent

Sille Alstrup Yrt