Høringssvar

Civilsamfundet bør inddrages i epidemikommission

Under coronatiden har Kirkens Korshær og andre organisationer spillet en afgørende rolle i forhold til at få alle med. Derfor skal de have plads i den foreslåede epidemikommission, der er en del af den nye epidimilov, lyder det i høringssvar.

Kirkens Korshær logo

Tiden under corona har vist, at organisationer som Kirkens Korshær spiller en afgørende rolle i at få alle grupper i samfundet med. Sådan lyder det fra Kirkens Korshær i et nyt høringssvar om forslaget om en ny epedimilov.

I Kirkens Korshær har vi eksempelvis haft opmærksomhed på, hvilken betydning restriktioner har for gadens folk. Hvad en nedlukning har af konsekvenser for udsatte og sårbare børnefamilier. Hvordan vi kan sikre, at uregistrerede udlændinge ikke kommer i klemme eller bliver unødigt merudsatte, fordi der ikke er tænkt i sikre sundhedstilbud til dem. Hvordan lukkede biblioteker og stationer kan betyde, at der er mennesker i Danmark, der ikke længere har adgang til toiletfaciliteter og strøm til den livsvigtige mobiltelefon, og hvad der kan gøres for at afbøde dette.

Det er afgørende, at socialområdet og civilsamfundet får formelle roller og adgang til - og indflydelse på - beslutninger og restriktioner. Derfor bør repræsentanter for socialt udsatte og for civilsamfundsorganisationer på socialområdet være sikret en plads i forslagets epidemikommision.

Forslag til lov om epidemier

Du kan læse mere om baggrunden for høringssvaret her.