Ambitiøst løfte skal fordoble dansk genbrug

Et stærkere samarbejde mellem genbrugspladser og de velgørende organisationers genbrugsbutikker skal frem mod 2027 fordoble andelen af dansk genbrug. Sådan lyder et nyt ambitiøst løfte fra Kirkens Korshær og en række samarbejdspartnere.

Kirkens Korshær Genbrug Galten

Hver eneste dag ender tonsvis af nipsgenstande, møbler og byggematerialer på de danske genbrugspladser. Herfra sendes en stor del videre til forbrændingen, hvor det bogstaveligt talt går op i røg, også selvom meget af det stadig er fuldt funktionelt – og ofte ville kunne blive videresolgt i en af landets mange genbrugsbutikker.

Med et nyt ambitiøst genbrugsløfte vil Dansk Affaldsforening, Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp og Kirkens Korshær gøre noget ved problemet. Med ’Genbrugsløftet’ forpligtigter parterne bag sig på, at de frem mod 2027 vil fordoble det danske genbrug. Men, hvad betyder det egentligt? Dorthe Egede Hansen, chef for genbrug i Kirkens Korshær, forklarer:

- Det handler om, at vi i samarbejde skal løfte dobbelt så mange ting op i affaldshierarkiet. Vi skal undgå, at brugbare og funktionelle ting bliver smidt ud og ender at blive bortskaffet på genbrugspladsen. For mængden af ting som bortskaffes er enorm, og derfor skal vi være bedre til at få dem sorteret fra. Det er godt for miljøet og de mennesker, som har gavn af organisationernes hjælp via den indtjening som kommer af salget fra genbrug.

Læs også: 'Gode genbrugstakster på Folkemødet'

Mere viden og bedre organisering

Skal ’Genbrugsløftet’ indfries, skal der handling bag ordene. En vigtig brik dertil er sammen at sikre, at flere ting finder vej fra genbrugspladsen til genbrugsbutikken, hvor det kan få et nyt liv. Noget som allerede i dag sker mange steder lokalt, hvor de velgørende organisationer og genbrugspladser har indgået samarbejdsaftaler. Derfor vil parterne bag ’Genbrugsløftet’ i første omgang arbejde på, hvordan de velfungerende lokale samarbejder kan bruges til at lave guidelines og løsninger, som kan bredes ud over hele landet.

- Selvom der er mange lokale eksempler på, at genbrugspladser og genbrugsbutikker spiller hinanden gode, så skal vi skrue endnu mere op for samarbejdet, så danskerne i langt højere grad giver og køber genbrug fremfor nyt,” siger Nana Winkler, specialkonsulent i Dansk Affaldsforening, i en pressemeddelelse.

Derudover lægger ’Genbrugsløftet’ op til, at der i de næste år skal være et øget fokus på dokumentation af genbrugseffekten i forhold til både samfund og miljø. Ligesom der skal være mere og bedre kommunikation til danskerne om effekten af genbrug, samt hvordan de kan få bedre genbrugsvaner.

Genbrugsløftets tre indsatsområder
  1. Bedre organisering mellem genbrugspladser og genbrugsbutikker

Med udgangspunkt i allerede velfungerende samarbejder mellem genbrugspladser og genbrugsbutikker skal der udvikles guidelines og ’best-practice-løsninger’, som tilgodeser både genbrugspladser, genbrugsbutikker og borgere.

1. ’Genbrugseffekten’ skal dokumenteres

Til sammen har parterne bag ”Genbrugsløftet” en stor erfaring og viden om dansk genbrug. Vi vil bestræbe os på at udarbejde årlige beregninger på genbrugsområdet, hvor både klima- og samfundseffekt dokumenteres.

1. Mere og bedre kommunikation om gode genbrugsvaner

Danskerne skal have mere viden om forskellen mellem affald og genbrug, så de kan udvikle og få bedre genbrugsvaner. Derfor vil parterne sammen arbejde om at oplyse og informere om genbrug og gode genbrugsvaner.

Kirkens Korshærs logo som skilt på butiksfacade.

Find din butik

Se butikker i nærheden