Tøjet længe leve - stop tøjspild

Danskerne køber i gennemsnit 10,2 kg tøj om året. Dermed er de en af de befolkningsgrupper, der køber mest tøj. Det belaster miljøet og skader klimaet. Derfor er Kirkens Korshær med til at stoppe tøjspild - og du kan være med!

Tøj skader klimaet mere end fly og skibe tilsammen.
fra kampagnen 'Tøjet længe leve'

Tøjproduktion er en af de industrier, som belater klimaet og miljøet mest. Det gælder ikke mindst i et land som Danmark, for danskerne er en af de befolkningsgrupper, der køber allermest tøj - faktisk 35 procent mere end resten af jordens befolkning.

store dele af spildevands og co2 udledningen kommer fra modeindustrien

Årligt køber danskerne 75.000 tons tøj og boligtekstiler til privatforbrug. Knap halvdelen af det bliver genbrugt, mens resten ryger på forbrændingen. Op mod halvdelen af de kasserede tekstiler ville kunne være genbrugt som tøj eller tekstilfibre. Det koster årligt omkring 100 millioner kroner i tabt genbrugs- og genanvendelsesværdi.

80% af det tøj vi smider ud

Kirkens Korshær vil gerne være med til at bekæmpe tøjspild og de konsekvenser tekstilindustrien har for klima og miljø. Derfor er vi gået sammen med Forbrugerrådet Tænk om kampagnen "Tøjet længe leve", så vi sammen kan sikre bæredygtige politiske løsninger på problemet og inspirere forbrugerne til at mindske tøjspildet.

Tøjet længe leve

Tøjproduktion er en af tidens største udfordringer for vores miljø og klima. Samtidig findes der eksempler på, at nyt tøj bliver smidt ud af virksomheder og destrueret i stedet for at blive solgt, ligesom der finder et stort spild sted hos forbrugere, der køber tøj, de aldrig får brugt. Formålet med kampagnen er blandt andet at sætte fokus på problemet og anvise løsningerne for politikere og erhvervsliv. Samtidig skal kampagnen give forbrugerne inspiration til at være med til at mindske tøjspildet og dermed bekæmpe den skadelige overproduktion af tøj.

Bag kampagnen står Forbrugerrådet Tænk, Kirkens Korshær og andre række andre organisationer samt virksomheder indenfor mode- og tekstilindustrien.

Bliv klogere på kampagnen her

Som del af kampagnen har Anders Morgenthaler designet en tøjspildspyramide, der skal gøre opmærksom på, hvordan man kan modvirke tøjspild og lade tøjet længe leve. Plakaten fås i både A3 og A1 format og kan downloades og udskrives helt gratis.

Stop tøjspild, download tøjspildspyramiden af Anders Morgenthaler gratis

LÆS OGSÅ

Børnetøj

Der er brug for en national handlingsplan for at mindske det klima- og miljøbelastende tøjspild, sådan lyder det fra tøjspildsalliancen, som Kirkens Korshær er del af, i et åbent brev til miljøminister Lea Vermelin. Alliancen har tilbudt at hjælpe med at udarbejde den.

Tøjspildpyramiden, start fra bunden og lad tøjer længe leve

Kirkens Korshær bakker op om en ny kampagne – ”Tøjet længe leve” - fra Forbrugerrådet Tænk, der fra i dag og ugerne frem, opfordrer forbrugere og erhvervsliv til at mindske tøjspild.

dorthe wimmer

En butik er ikke længere bare en butik. I dag og især i fremtiden skal fysiske butikker byde på spændende oplevelser, god kundebetjening og nye varer for at kunne tiltrække og fastholde kunderne og for at konkurrere med handel på nettet. Det er lige præcis det, Kirkens Korshærs genbrugsbutikker er allerbedst til.

Genbrug mavetasker

Smarte surfere og trendy tøjdesignere, brugere af Kirkens Korshærs herberger, friluftsfolket, tøjglade teenagere og den lidt ældre generation, der altid har følt sig som hippier og sparet på jordens ressourcer – en ting har de alle sammen til fælles: Genbrug er godt.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker
Kirkens Korshærs logo som skilt på butiksfacade.

Find din butik

Se butikker i nærheden
Mand sidder på bænk med hovedet i sit skød

Få mere viden