Pressemeddelelse

Nye tal: 200.000 danskere har oplevet ikke at have råd til nok mad

En undersøgelse fra Kirkens Korshær og Epinion viser, at 3-5 % af danskerne lider basale afsavn. Blandt andet har 239.000 danskere oplevet, at der det seneste år har været situationer, hvor de ikke havde råd til nok mad.

Kirkens Korshær mener, at vi skal gøre fattigdom til fortid i Danmark og indfører en fattigdomslov

Kirkens Korshær og Epinion har sammen undersøgt afsavn blandt danskerne. Og resultaterne er foruroligende.

4 % af danskerne (svarende til 191.000 personer) oplever i høj grad, at deres økonomiske situation forhindrer dem i at opfylde basale behov.

5 % af danskerne (svarende til 239.000 personer) har oplevet, at der i løbet af året har været situationer, hvor de ikke har fået nok mad, fordi de ikke havde råd. Og 5 % oplever ugentligt, at nogen i deres husstand springer et hovedmåltid over, fordi de ikke har råd.

De tal bekymrer chef for Kirkens Korshær, Jeanette Bauer:

- Det er stærkt bekymrende, at der i Danmark er mennesker, som ikke har råd til det mest basale, herunder mad. Men vi i Kirkens Korshær er ikke overraskede over tallene. I vores sociale arbejde møder vi hver dag mennesker, som mangler det basale. Og vi ser, hvordan det skaber mistrivsel og smerte hos både børn og voksne.

For mange er fattige

Undersøgelsen viser blandt andet også, at 3 % af danskerne ugentligt har oplevet ikke at have råd til at kunne holde hjemmet tilstrækkeligt opvarmet. Ligesom 5 % af danskerne ugentligt har været bekymret for ikke at have råd til at blive boende, hvor de bor.

Overordnet set er det 3-5 % af danskerne, der gennem det seneste år svarer, at de har oplevet basale afsavn. Det svarer til mellem 140.000-239.000 danskere.

Det stemmer overens med andre undersøgelser på området. Ifølge Danmarks Statistik lever 3,7 % af danskerne (eksklusive studerende) i relativ fattigdom. Og Levevilkårsundersøgelsen 2023 anslår, at 139.000 husstande oplever ikke at have råd til kød, kylling, fisk eller tilsvarende vegetarret hver anden dag.

For Jeanette Bauer understreger tallene, at der er brug for politisk handling for at komme fattigdom til livs:

- Fattigdommen i Danmark er mindre end andre steder. Men den gør stadig ondt på folk. Det er uacceptabelt. Derfor arbejder vi i Kirkens Korshær for en fattigdomslov, som forpligter Folketinget til at leve op til vores internationale forpligtelse om at halvere andelen af fattige i Danmark inden 2030. Der er akut brug for, at politikerne kommer meget stærkere på banen.

Om afsavnsundersøgelsen

Undersøgelsen er et samarbejde mellem Kirkens Korshær og Epinion og blev lavet i foråret 2024. I undersøgelsen deltager 2.144 repræsentative danskere om 13 spørgsmål om afsavn + baggrundsvariabler. Den statistiske usikkerhed ligger mellem 0,7% (+/-) og 0,9% (+/-)

Læs mere om undersøgelsen

Gør fattigdom til fortid!

Fattigdom er et komplekst problem, som ikke kan løses med et enkelt greb. Derfor foreslår Kirkens Korshær, at Folketinget vedtager en fattigdomslov, som:

• Gør vores internationale forpligtelse til at halvere andelen af fattige i Danmark inden 2030 til en bindende del af dansk lovgivning.
  • Forpligter enhver nytiltrådt regering til at fremlægge et program for, hvordan den har tænkt sig at bidrage til at nå de fastsatte mål.
  • Nedsætter et Fattigdomsråd, der årligt skal vurdere, om regeringen skal pålægges at fremlægge nye initiativer.
  • Indfører en ny fattigdomsgrænse, som kombinerer elementer fra de forskellige metoder til at opgøre fattigdom på.
Tobias Sonne Olsen - pressekonsulent

Tobias Sonne Olsen