Gode genbrugstakter på Folkemødet

Der var velvilje og stor lyst til at finde løsninger, da Kirkens Korshær i samarbejde med Røde Kors på årets Folkemøde holdt debatarrangement om, hvordan man sammen sikrer at flere ting bliver genbrugt og får nyt liv.

Kirkens Korshær og Røde Kors holdt debat på Folkemødet, hvor også Dansk Affaldsforening Mikkel Brandrup og MF'er Rasmus Nordqvist fra SF deltog.
Der blev diskuteret bæredygtighed, velgørenhed og cirkulær økonomi, da chef for genbrug i Kirkens Korshær Dorthe Egede Hansen, chef for genbrug i Røde Kors Tina Donnerborg, direktør for Dansk Affaldsforening Mikkel Brandrup og MF'er Rasmus Nordqvist (F) under ledelse af moderator Rie Helmer debatterede på årets Folkemøde.

En genbrugsbutik er andet og mere end et hyggeligt sted, hvor man kan gøre et godt køb. De mange butikker er en vigtig brik i at sikre et mere bæredygtigt forbrug og er essentielle for det arbejde velgørende organisationer gør for ensomme, udsatte og fattige mennesker.

Derfor er det vigtigt, at der laves gode systemer og samarbejder mellem de velgørende organisationer, genbrugspladser og kommuner. Så de sammen kan sikre, at så meget som muligt bliver genbrugt ikke bare genanvendt.

Sådan lød budskabet da Kirkens Korshær i samarbejde med Røde Kors på Folkemødet inviterede til debat om bæredygtighed, genbrug og cirkulær økonomi. Her deltog udover genbrugscheferne fra de to organisationer også direktør for Dansk Affaldsforening Mikkel Brandrup og medlem af Folketinget Rasmus Nordqvist (F).

Retten til genbrug på genbrugspladser

I sagens kerne er en politisk aftale som regeringen i samarbejde med et bredt flertal i Folketinget, vedtog sidste år. En aftale, som blandt andet skal sikre, at så meget som muligt bliver genbrugt og genanvendt, fremfor sendt på forbrændingen.

Derfor står der blandt andet i aftalen, at de kommunale genbrugspladser har en pligt til at lave et ”genbrugsområde”. Her kan interesserede borgere efterlade ting til genbrug. Genstande som først og fremmest skal være tilgængelige for frivillige organisationer og borgere. En politisk aftale, der nu skal blive til lovtekst.

Det rejser spørgsmålet: Hvordan sikrer man, de velgørende organisationers ret og adgang til de genbrugelige ting?

Det står der i aftalen

Genbrugspladserne vil fremadrettet fortsat være et centralt led i at sikre så meget genbrug og genanvendelse som muligt, og kommunerne vil fortsat skulle drive genbrugspladserne. Flere kommuner har allerede i dag et område, hvor borgerne kan stille ting til genbrug. Fremadrettet forpligtes alle kommunale genbrugspladser til at stille et sådant område, container el. lign. til rådighed, hvor borgerne kan levere genstande til direkte genbrug. Genstandene skal først gøres tilgængelige for private aktører, herunder frivillige organisationer og borgere. De genstande, som ikke afsættes, må kommunerne afsætte i kommunale genbrugsbutikker eller til socioøkonomiske virksomheder. Kommunerne forpligtes til at inddrage de frivillige organisationer i den lokale kommunale udmøntning af initiativet.

Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi

Lang vej fra målet

Med til debatten var chef for genbrug i Røde Kors Tina Donnerborg. Hun er ikke i tvivl. Et år efter, at aftalen blev indført, er den langt fra kommet i mål – og det er ikke godt nok. For Røde Kors oplever stadigt, at der mange steder er en modvilje mod at indfører samarbejder mellem de velgørende organisationer og genbrugspladserne. Samme oplevelse har chef for genbrug i Kirkens Korshær, Dorthe Egede Hansen.

- Vi har nogle aftaler rundt omkring. Og nogle steder fungerer det rigtigt godt, og andre steder fungerer det mindre godt, fortalte hun. Derfor er der fra hendes og Kirkens Korshærs side et klart fremadrettet ønske:

- Vi kunne godt tænke os, at der var et skelet omkring samarbejdsaftalerne, som man kunne tilpasse lokalt alt efter, hvordan organisationerne kan løfte opgaven. For det vi oplever, når vi kommer ud og skal lave en ny aftale er, at vi skal genopfinde den dybe tallerken hver gang. Det er ressourcetungt for både affaldsselskaberne og os, fortalte hun.

Ønske om at mødes

Med til debatten var også direktør for Dansk Affaldsforening, interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber, Mikkel Brandrup. Han anerkendte, at der både er gode og dårlige eksempler på partnerskaber. Derfor rakte han hånden frem og inviterede til et fælles møde, hvor der kan arbejdes på at finde bedre rammer om samarbejdet mellem genbrugspladserne og de velgørende organisationer.

- Lad os sammen se på, hvad sådan et partnerskab kan være, og hvordan vi gør det på en smart måde, så alle får det ud af det, som de gerne vil, sagde han.

Han blev bakket op af debattens fjerde og sidste deltager, MF’er Rasmus Nordqvist (F). For som han påpegede, så giver det mening, at de velgørende organisationer og Dansk Affaldsforening sammen forsøger at lave gode samarbejdsløsninger.

- Det er noget klogt i, at de tre skarpe mennesker, som står på scene, gør noget sammen omkring det, sagde Rasmus Nordqvist.

- Og, hvis der er nogen, som skal servere kaffe, mens I taler om det – så gør jeg det gerne!

Du kan se hele debatten om, hvordan vi sikrer mere genbrug til gavn for klimaet og socialt udsatte mennesker i videoen herunder.

Kirkens Korshærs logo som skilt på butiksfacade.

Find din butik

Se butikker i nærheden