Et lille lys i et kæmpe mørke

En frisk artikel i Ekstra Bladet blev starten på Sct. Nicolai Tjenesten, som er Kirkens Korshærs samtaletjeneste. Dengang var forebyggelse af selvmord tjenestens hovedopgave, men i dag er det mest ensomheden der fylder, når de frivillige medarbejdere sidder klar ved telefonerne

SNT

Tekst: Tobias Sonne

Sct. Nikolai tjenesten er Danmarks ældste telefontjeneste, der så dagens lys tilbage i 1957. Siden da er der løbet meget vand i åen.

Optakten til grundlæggelsen af tjeneste var, at tidligere korshærsleder Haldor Hald i Ekstra Bladet blev kaldt ‘selvmordspræsten’. I artiklen stod der direkte: “Hvis de går med tanker om selvmord, så ring til Valby 7604.” Det var telefonnummeret på Haldor Hald, som i artiklen havde fortalt til journalisten, at der om aftenen i København var et stort antal mennesker, der gik rundt med tanker om selvmord.

Reaktionerne på den artikel, hvor Haldor Hald blev omtalt på den måde, viste et tydeligt behov for, at der var en tjeneste, hvor folk med problemer kunne henvende sig anonymt og tale med nogen.

Haldor Hald bad derfor de københavnske sognepræster om at medvirke i en anonym, folkekirkelig samtaletjeneste, organiseret af Kirkens Korshær. Tanken var, at præsterne påtog sig aften- og nattevagterne og selv sørgede for at finde medarbejdere, således at der altid var mindst to personer på vagt.

Omkring 100 præster sagde ja til at deltage, så Sct. Nicolai Tjenesten kunne åbne 12. september 1957.

Meget mere end selvmord

Selvom Sct. Nikolai Tjenesten blev oprettet i forbindelse med en snak om selvmord, så har tjenesten siden begyndelsen haft fokus på meget andet.

I dag er fokus meget sjældent på selvmord, men derimod den stigende ensomhed, der er her til lands. Det er ikke længere kun praktiserende præster, der sidder ved telefonerne, men derimod frivillige, som bruger deres tid og kræfter på at hjælpe deres medmennesker.

Sct. Nikolai Tjenesten har arbejdet med ensomhed og andre problemstillinger i næsten 65 år. Det betyder ikke, at tjenestens værnepligt er fuldført. Hver dag modtager tjenesten stadig opkald fra mennesker, som har brug for et øre at tale til. Det seneste år har tjenesten besvaret over 50.000 opkald.

- Vi arbejder jo primært med ensomhed. Folk kommer med de ting til os, som de ikke kan fortælle til andre. Mennesker har mange hemmeligheder og følelser, og vi er den anonyme tjeneste, hvor de kan tale til os – uden at nogen dømmer dem, siger Linda Friis Christoffersen, der er leder for Sct. Nicolai Tjenesten og Arresthustjenesten.

Vi er et lille lys i et kæmpe mørke
Linda Friis Christoffersen, leder af Sct. Nicolai Tjenesten

Hvis hun skulle beskrive den nuværende tjeneste, så vil hun beskrive tjenesten som et lys.

- Vi er et lille lys i et kæmpe mørke. Nogle har brug for, at vi bare lytter, så de ved, at de bliver hørt andre har mere behov for en decideret samtale, og nogle skal egentlig bare høre en stemme i hverdagen.

Plads til udvidelse

Selvom 50.000 opkald besvaret er mange, så er det kun en del af de opkald, som tjenesten modtager, der er frivillige nok til at besvare. Der forventes, at tjenesten modtager 250.000 opkald det næste år, men der er ikke frivillige nok til at tage imod alle de opkald. Tjenesten håber på flere frivillige, så vi kan opretholde Danmarks ældste telefontjeneste.

- Vi vil gerne tage de telefoner, der ringer, fordi det betyder, at der sidder en, der har brug for os, og vi vil gerne være der for den person, siger Linda Friis Christoffersen.

Artiklen blev oprindeligt bragt i Korshærsblad #3 2022. Du kan læse mere om bladet, og hvordan du modtager det her.