At få eget hjem. Og blive boende

Hvis en social indsats for alvor skal batte, skal der tag over hovedet. Ellers går alt overskud med at finde nattely. En tryg og værdig boligindsats er derfor helt grundlæggende for Kirkens Korshær.

Herberg Odense

Tekst: Charlotte Lund, foto:

Hvad nytter en socialfaglig indsats, hvis uvisheden om, hvordan natten skal stås igennem, fylder tankerne. Og hvad nytter en bolig, hvis man kun er på ufrivillig gennemrejse, og man står på gaden igen måneden efter?

Efter mere end et århundredes herbergs- og hjemløsearbejde er vigtigheden af et eget hjem, som man kan blive i, en grundværdi for Kirkens Korshær. Derfor er det et vigtigt fremskridt, at Housing First-strategien nu bliver en del af den nye hjemløsestrategi.

Det handler ganske enkelt om, at hjemløshed bedst bekæmpes ved så hurtigt som muligt at give alle et sted at bo. Det er et brud med den tidligere tilgang, hvor mennesker i hjemløshed skulle gøre sig ’fortjent til’ eller vise parathed, før de kunne få anvist en bolig.

Det betyder, at herberget fremover i endnu højere grad skal være den trædesten, der sikrer, at folk kommer over dørtrinnet til egen bolig. Og som kan sikre hjælp og støtte, så man får de allerbedste forudsætninger for at blive i boligen.

Haldor Hald om hjemløse indsatser og herberger
Fra tidligere chef for Kirkens Korshærs, Haldor Halds, erindringer.

Fra reb til rettigheder

En af de allerførste ting, som Kirkens Korshær gjorde efter stiftelsen, var at oprette herberg. Allerede i 1913,  få måneder efter sin stiftelse, kunne Kirkens Korshær slå dørene op for et kvindehjem, hvor ubemidlede kvinder og deres børn kunne få gratis ophold i op til to år. Det blev hurtigt fulgt op af et bo- og arbejdssted for mænd.

Det var en stor forbedring, for tidligere var storbyens hjemløse forvist til at sove på værtshusenes gulve, hvis de da ikke for 2 øre havde købt sig til at sove stående, lænet op ad et opspændt reb. Herefter var hjemløsearbejdet og ikke mindst retten til værdighed en bærende søjle i Kirkens Korshærs boligsociale arbejde.

I dag driver Kirkens Korshær 7 herberger og 3 botilbud, og målet er at støtte mennesker i hjemløshed til at finde frem til værdige og langtidsholdbare løsninger.

Housing First virker

Housing First virker, fordi det handler om meget mere end en bolig først. Med indsatsen giver man ikke bare mennesker et sted at bo, man giver dem en individuel støtte til at blive der. En støtte, der er til stede så længe, der er behov for det.

Med Housing First sættes det enkelte menneskes behov i centrum, og alle relevante aktører arbejder sammen om at skabe en permanent løsning. Først og fremmest ved at sikre en tryg base, et hjem med den støtte, der skal til for at kunne bo selvstændigt der. Erfaringer fra Odense kommune viser, at sikrer vi det, kommer 87% af alle hjemløse ud af hjemløshed.

Når det kommer til den individuelle bostøtte, er der store gevinster at hente ved at lade personalet på herberger og varmestuer følge beboeren fra herberg til egen bolig med praktisk hjælp til flytning og rådgivning i forhold til myndigheder.

Så bostøtten bygger videre på den allerede eksisterende relation og tryghed. På den måde kan vi være med til at gøre overgangen tryg og sikker. Støtte, vejlede og skabe den ro, der skal til for, at en bolig bliver et blivende hjem.

Artiklen blev oprindeligt bragt i Korshærsblad #3 2022. Du kan læse mere om bladet, og hvordan du modtager det her.