Indlæg

Tillykke til Kirkens Korshær - og tak

I anledningen af Kirkens Korshærs 110 års fødselsdag sætter social- og ældreminister Astrid Krag (A) ord på den betydning, som Kirkens Korshær har og har haft for det danske socialområde

Social- og ældreminister Astrid Krag

I 1912, da Kirkens Korshær blev grundlagt, så Danmark og det danske velfærdssamfund ganske anderledes ud end her 110 år efter. Thorvald Stauning var endnu ikke blevet landets første socialminister (det blev han i 1918), og sociale forhold var i vid udstrækning noget, der blev overladt til de civile fællesskaber, fagbevægelsen og kirken.

I dag ved vi, at et stærkt offentligt velfærdssamfund og stærke frivillige sociale organisationer ikke er hinandens modsætninger – tværtimod. Kirkens Korshær og alle I frivillige er i den grad en vigtig del af det stærke danske civilsamfund, som hver dag yder en uvurderlig hjælp for mange socialt udsatte mennesker i Danmark – hjemløse, misbrugere, psykisk syge, ensomme og fattige.

Kirkens Korshær udmærker sig ved at være til stede for alle – på alle tidspunkter af døgnet. Det oplevede jeg blandt andet, da jeg var ude at besøge Kirkens Korshærs værested Café Dagmar i Ringsted, hvor socialt samvær, et måltid varm mad og hjælp og støtte af frivillige dannede en hjertevarm og støttende ramme om de udsatte.

Kirkens Korshærs vedvarende fokus på hjemløses forhold har været med til at modne det politiske miljø, så regeringens ambition om at afskaffe langvarig hjemløshed i Danmark bedre har kunnet slå rod.

Også derfor står vi nu med den mest ambitiøse reform af hjemløseområdet i Danmark i mange, mange år: Over 4.000 nye billige boliger til en husleje på 3.500 kr. om måneden og en prioritering af social støtte i egen bolig frem for lange ophold på herberger.

Det er jeg selvfølgelig både stolt af og glad for – og taknemmelig for hjælpen. Stort tillykke med jubilæet og mange tak for jeres store indsats for udsatte mennesker i Danmark!

Artiklen blev oprindeligt bragt i Korshærsblad #3 2022. Du kan læse mere om bladet, og hvordan du modtager det her.