Alle mennesker har krav på værdighed og forståelse

Siden brugen af euforiserende stoffer blev en del af Danmark i 1960'erne, har Kirkens Korshær arbejdet med at mildne de konsekvenser, som et liv som aktiv stofbruger fører med sig. For alle mennesker har ret til værdighed og forståelse.

Tekst: Sille Alstrup Yrt

Alle mennesker har værdi og krav på at blive mødt med forståelse frem for fordømmelse. Også dem, som lever med et stofbrug. Den holdning har været gennemgående hos Kirkens Korshær siden begyndelsen – og særligt efter euforiserende stoffer blev udbredt i Danmark i 1960’erne.

Holdning har ført til handling. Siden 1960’erne har Kirkens Korshær arbejdet med at hjælpe stofbrugere. Fordi behovet er der! Og fordi ingen ønsker at leve med den stress, angst, skam og livstruende fare, der går hånd i hånd med hvert eneste stofindtag.

Ungdomsklubben og Christiania

Kirkens Korshær har arbejdet med stofbrugere siden 1960'erne
SIG NEJ! Sådan stod der på forsiden af et temanummer af Korshærsbladet om arbejdet med stofbrugere tilbage i 1975

Euforiserende stoffer blev udbredt i Danmark i 1960’erne, og med tiden bredte brugen sig blandt sårbare unge. På den baggrund startede Kirkens Korshærs Ungdomsklub i København, som primært havde til opgave at hjælpe de mest belastede unge mennesker med stofbrug. I et korshærsblad fra 1979 beskriver Kaj Bengtsen, socialrådgiver i Ungdomsklubben, arbejdet:

- Vi har for længst indset, at i dette arbejde findes ingen nemme løsninger, men kun et langt, sejt og udholdende arbejde, hvor vi igen og igen må tilbyde stofbrugere seriøse og meningsfulde tilbud, selv om de mange gange undervejs falder tilbage på stofferne. Vi nægter at tro på myten om, at det ikke kan nytte noget at bruge penge til denne gruppe, og heldigvis får vi dagligt beviser på, at det kan lykkes, blot kræver det fantasi, tålmodighed og måske det allervigtigste: penge.

Senere åbnede også spisehuset ”Suppedasen” på Christiania, som hørte til under Mariatjenesten. Her kunne udhungrede unge mennesker med et stofbrug få et måltid til en overkommelig pris. Derudover forsøgte man at etablere et rådgivningscenter i Fredens ark, der husede medtagne unge mennesker med stofbrug.

En livreddende, værdig og skadesreducerende indsats

Meget har ændret sig siden 60’erne og 70’erne. Hverken Ungdomsklubben, Suppedasen eller Fredens Ark er en del af Kirkens Korshærs sociale arbejde i dag. Og bor man langt fra storbyens trængsel og alarm, kan historier om stofbrugere i opgange og kanyler på gaden måske høre til sjældenhederne. Men det er stadig en del af virkeligheden i dagens Danmark. Derfor er der fortsat behov for, at Kirkens Korshær træder til og er der for mennesker med stofbrug.

Siden 2013 har Kirkens Korshær drevet stofindtagelsesrum – eller fixerum, som de populært kaldes. Først i Odense, siden i Aarhus og Vejle. Stofindtagelsesrummene er målrettet mennesker, som lever med et aktivt stofbrug. Her kan de indtage deres stoffer under sikre og hygiejniske forhold. Alle stofindtag sker under opsyn af fagligt uddannet personale, så både forebyggende indsats og akut hjælp er tilgængelig, når behovet opstår.

Samtidig kan medarbejderne rådgive om sikkert stofindtag, mulighederne for behandling og ikke mindst udlevere rent værktøj til stofindtaget. Det er livreddende, værdigt og har en skadesreducerende effekt ud over det sædvanlige.

Rent værktøj til udlevering i stofindtagelsesrummet i Odense
Ved at uddele gratis kanyler, nåle og andet værktøj til stofindtag, er Kirkens Korshær med til at mindske antallet af skader, der sker som følge at stofbrug.
Chefkonsulent og leder i Kirkens Korshær, Heinz Wolf

Stofindtagelsesrum giver IKKE flere stofbrugere

Det er nærliggende at tænke, at stofindtagelsesrummene skaber flere stofbrugere, fordi det legitimerer indtagelsen af stoffer. Men det modsatte gør sig gældende, forklarer Heinz Wolf, medlem af Rådet for Socialt Udsatte, leder og chefkonsulent i Kirkens Korshær Odense.

- Stofindtagelsesrum skaber ikke flere stofbrugere – tværtimod; for de kommer i behandling. Her skabes værdige forhold for nærmiljø og stofbrugere, og dårlige møder i opgange eller baggårde undgås. Her bygges bro til et bedre liv for stofbrugerne. De bliver sundere og også bedre til at mestre eget liv, siger han.

Det bakkes op af erfaringerne fra Aarhus, Odense og Vejle. For fælles i Kirkens Korshærs tilbud er, at man oplever, at det får flere til at gå i behandling. Tove Hertz Mikkelsen, leder i Kirkens Korshær Vejle, forklarer:

- Gennem den tætte og tillidsfulde kontakt den enkelte har til de faste medarbejdere i stofindtagelsesrummet, bygges der bro til rusmiddelbehandling og andre aktører, der kan være med til at understøtte et ønske om forandring.

Kirkens Korshær har aldrig et krav om forandring – heller ikke i arbejdet med stofbrugere – for i organisationen er en grundlæggende tro på retten til selvbestemmelse. Men også en tro på, at når det enkelte menneske mødes med nærvær, omsorg og respekt, opstår en reel mulighed for at vælge en anden vej i livet.

Artiklen blev oprindeligt bragt i Korshærsblad #3 2022. Du kan læse mere om bladet, og hvordan du modtager det her.