Kirkens Korshær møder modeverden med nyt samarbejde

Bæredygtighed, genbrug og velgørenhed møder den avantgarde modeverden i et nyt samarbejde mellem Kirkens Korshær og det danske modebrand Buster's World, hvor defekte soveposer får nyt og moderigtigt liv.

Buster's World og Kirkens Korshær arbejder sammen

En ødelagt lynlås, et hul i yder- eller inderforet eller andre smådefekter. Defekte soveposer kan hverken bruges på campingturen eller sælges videre i en af Kirkens Korshærs 240 genbrugsbutikker. Derfor ender de ofte på forbrændingen til skade for miljøet.

Det vil et nyt samarbejde mellem Kirkens Korshær og det danske modebrand Buster’s World gøre op med. Med en ny kollektion af farverige unika puff veste får defekte soveposer nyt liv – og en del af overskuddet går til Kirkens Korshærs sociale arbejde.

- Vi er begejstrede for, at vi kan give soveposerne nyt liv sammen med Buster’s World. Formgivningen er unik og taler til unge mennesker på en anden måde, end vi som organisation normalt gør. Vi deler værdier og visioner for en mere bæredygtig verden og derfor glæder vi os til at se, hvordan vestene bliver modtaget, siger pressechef i Kirkens Korshær, Jeanette Ellen Bauer.

Buster's World og Kirkens Korshær arbejder sammen
Eksempler på, hvordan de færdige unika veste kommer til at se ud.

Mode møder bæredygtighed

Med kollektionen håber Kirkens Korshær og Buster’s World at bevise, at klimavenlighed, bæredygtighed og velgørenhed også kan være luksuriøst og avantgarde. Bag kollektionen ligger en simpel idé. Vestene er fremstillet af 100% genanvendte materialer, 100 % produceret i Danmark og minimum 40% af overskuddet går til Kirkens Korshærs arbejde.

Kollektionen af unika veste er skabt i vind- og regntæt nylon, som stammer fra defekte soveposer. Det betyder også, at hvert enkelt vest fortæller sin egen historie, som bæres videre i den unikke patina, som hver enkelt soveposer har med sig.

- Som modedesigner føler jeg et stærk pressende behov for at være med til at skabe en grøn fremtid, og dette projekt er en virkelig spændende måde at bidrage på. Projektet promoverer samtidig en anerkendt velgørenheds organisation og placerer Kirkens Korshær i modeinteressede unges bevidsthed. Kirkens Korshærs identitet har en naturlig kobling til Buster’s Worlds narrativ som netop omfavner danske frisindede værdier og storbyens pulserende mangfoldighed, siger Niels Gundtoft, Kreativ Direktør hos Buster’s World.

Kollektionen er lavet med støtte fra Statens Kunstfond.

Buster's Wolrd

Buster’s World er Niels Gundtoft’s hyldest til Danmarks rastløse rødder. Det er en kult af rodløse unge som vader rundt i det tågede kongerige med hovedet under armen og dumdristigt hærværk i sigte. Med et miks af populær kultur og forsimplet Lego karikatur fuldendes BW som et progressivt tøjmærke der kompromisløst skaber sit eget bud på dansk mode. Vores budskab er en moderne fortolking af Peter Pans Ønske Ø med et klart budskab om at forblive naiv og evigt ung.

Du kan blive klogere på Buster's world på deres hjemmeside.