En national handlingsplan kan mindske tøjspild

Der er brug for en national handlingsplan for at mindske det klima- og miljøbelastende tøjspild, sådan lyder det fra tøjspildsalliancen, som Kirkens Korshær er del af, i et åbent brev til miljøminister Lea Vermelin. Alliancen har tilbudt at hjælpe med at udarbejde den.

Mange kender nok til det gule ”stop madspild”-klistermærke, som de fleste supermarkeder i dag bruger, når de sælger vare, der nærmer sig sidste salgsdato, og dermed mindsker madspild. Eller har hørt om, hvordan man ønsker at gradvist udfase brugen af plastikposer i supermarkeder og butikker, og på den måde nedsættee plastikspild.

Men når det kommer til spørgsmålet om, hvordan vi nedsætter spild i forbindelse med tøjproduktion og forbrug er sagen en anden. Derfor efterspørger en ny tøjspildsalliance bestående af virksomheder, forskere, foreninger og organisationer, at der udarbejdes en ny national handlingsplan på området, skriver de i et åbent brev til miljøminister Lea Vermelin. Kirkens Korshær er del af alliancen og bakker fuldt op om forslaget.

Tøj- og tekstilproduktionen er blandt de mest miljø- og klimabelastende industrier. Det viser blandt andet undersøgelser fra det Europæiske Miljøagentur, der placerer tøj- og tekstilproduktionen som det fjerde mest skadelige forbrugsområde – kun overgået af mad, transport og boliger.

Derfor er der behov for, at man kigger på spild hele vejen gennem værdikæden. Fra overpropduktion og overforbrug til overskudstøj, der ryger på forbrændingen, og den måde vi i genbruger eller ikke genbruger brugte tekstiler.

Der er behov for en helhedsorienteret handlingsplan, der kan forebygge tøjspild gennem hele værdikæden fra produktion til endt brug.
fra brevet til miljøminister Lea Vermelin

Stigende forbrug er del af problemet

Forbruget af tøj og sko er globalt set stigende. Alene herhjemme er tøjforbruget steget med 20 procent siden årtusindeskiftet, og den gennemsnitlige dansker køber 10,2 kilo tøj om året. Dermed hører danskerne til i den absolutte top, når det kommer til forbruget – og lægger 35 procent højere end verdensgennemsnittet.

Samtidigt er danskerne ikke særligt gode til at bruge og genbruge deres tøj. En rapport fra det Nordiske Ministerråd at op mod 80 procent af det tøj, der blev kasseret  stadig havde 80 procent af sin levetid tilbage. Mens en rapport fra Miljøstyrelsen viser, at godt og vel halvdelen af det tøj, de danske husstande årligt køber ender på forbrændingen og dermed går til spilde. Et spild, der årligt koster samfundet op mod 100 millioner kroner om året i tabt genbrugs- og genanvendelsesværdi. Potentialet for at udnytte ressourcerne bedre og undgå spild er stort, lyder det i brevet til ministeren.

- Eksempelvis anslås det, at hvis tøj blev brugt dobbelt så mange gange, og nyproduktionen derved halveredes, kunne udledningerne af drivhusgasser fra produktionen af tekstiler nedsættes med 44 %, som det lyder i brevet.

Men skal det ske, kræver det en fælles handlingsplan på området, som dem vi kender fra plastik- og madområdet. En handlingsplan som Kirkens Korshær og de andre afsendere på brevet gerne vil være med til udforme og biddrage til. Derfor foreslår de, at der nedsættes et partnerskab bestående af eksperter og interessenter på området, der kan komme med konkrete anbefalinger til, hvordan vi stopper tøjspild.

Stop tøjspild

Tøjproduktion er en af tidens største udfordringer for vores miljø og klima. Samtidig findes der eksempler på, at nyt tøj bliver smidt ud af virksomheder og destrueret i stedet for at blive solgt, ligesom der finder et stort spild sted hos forbrugere, der køber tøj, de aldrig får brugt. Formålet med kampagnen er blandt andet at sætte fokus på problemet og anvise løsningerne for politikere og erhvervsliv. Samtidig skal kampagnen give forbrugerne inspiration til at være med til at mindske tøjspildet og dermed bekæmpe den skadelige overproduktion af tøj.

Bag kampagnen står Forbrugerrådet Tænk, Kirkens Korshær og en række andre organisationer samt virksomheder indenfor mode- og tekstilindustrien.

Bliv klogere på kampagnen på Tænks hjemmeside

Tøjspildsalliancen

Tøjspildsalliancen består af:

Kirkens Korshær, Copenhagen Fashion Week, Dansk Mode & Textil, Den faglige forening Håndværk og Design, Fashion Revolution Danmark, Global Fashion Agenda, Lifestyle Design Cluster, Salling Group A/S, Tænketanken Tekstilrevolutionen, Blå Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Røde Kors, Dansk Affaldsforening, Econet A/S, David Watson, seniorkonsulent, PlanMiljø ApS, Nynne Nørup, cand. polyt, erhvervsph.d. i miljøvurdering af tekstilhåndtering, teknisk rådgiver CTD ApS - Bæredygtig forretningsudvikling, AOF, Danmarks Biblioteksforening, Ingeniørforeningen, formand Thomas Damkjær Petersen, Sustain Daily, Birgit E. Bonefeld, postdoc, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet
Else Skjold, Lektor, Ph.d., Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering, Kerli Kant Hvass, Ph.D., CBS