Pressemeddelelse

Opråb: Prioritér vaccine og isolationspladser til socialt udsatte

Denne uge har covid-19 spredt sig blandt beboerne på flere bosteder i hovedstadsområdet. Det har tydeliggjort behovet for, at det prioriteres at vaccinere og finde isolationspladser til socialt udsatte lyder det i et opråb fra Kirkens Korshær, Blå Kors og KFUM's Sociale arbejde.

Når Danmark er lukket ned. Hvor skal hjemløse gå hen? SMS 'udsat' til 1231 (200 kr.)

Hjemløse og andre udsatte mennesker har akut brug for vaccinationer og isolationspladser for at undgå, at COVID spreder sig yderligere. De seneste dage har smitten blandt andet ramt beboere på flere bosteder.

I forvejen dør socialt udsatte mennesker i gennemsnit 19 år før andre i Danmark. Og hjemløse, psykisk syge, mennesker i misbrug, kronisk syge og andre sårbare mennesker er i større fare for at dø, hvis de bliver smittet med corona, fordi de generelt er mere svækkede.

Derfor bør socialt udsatte prioriteres højt og vaccineres tidligt, hvis vi skal forebygge smittespredning i samfundet og undgå at skabe endnu større ulighed i sundhed. Hjemløse fik i går mulighed for at rykke op køen til vaccinegruppe 5, men de skal henvende sig til egen læge, før de kan blive vaccineret. Og socialt udsatte er generelt ikke i kontakt med sundhedssystemet, så i praksis kommer den løsning næppe til at fungere ret godt.

Læs også: 'Derfor udsættes socialt udsatte og hjemløse for øget pres under coronakrisen'

Samtidig bør der i højere grad – over hele landet – stilles omsorgs- og isolationspladser til rådighed for socialt udsatte, som kan have særlige behov i forhold til fx omsorg og behandling for misbrug eller psykisk sygdom.

Sådan lyder et fælles opråb til politikerne fra tre af Danmarks største sociale diakonale organisationer, Blå Kors, Kirkens Korshær og KFUM’s Sociale Arbejde. De tilbyder samtidig at hjælpe med koordinering og kontakt til sårbare mennesker, som organisationerne i forvejen har en tæt kontakt til i herberger, bosteder, væresteder, varmestuer, sociale caféer og andre sociale tilbud landet over.

Fra de sociale medier

Vi møder ofte magtesløsheden, når vi står overfor et hjemløst menneske forfald. Med den stigende #COVID19dk smitte på herberger i Kbh må magtesløsheden sprede sig som en steppebrand. Gode tanker til beboere og medarbejdere - og til #dkpol: få nu vacciner ud på gaden! #dksocial

— Jonas Jakobsen (@kkJonasJakobsen) January 19, 2021

Hjemløse har været gode til at holde smitten på afstand. Nu breder det sig blandt hjemløse i København. Gruppen bør vaccineres hurtigt! Det kan hurtigt løbe løbsk, da hjemløse af gode grunde ikke kan isoleres i eget hjem og ofte bor tilfældige steder. #dkpol #dksocial