Det kræver tryghed at finde sin styrke

En varm seng, morgenmad og ikke mindst lidt plads til at være menneske. Natherberget UngNat i Aarhus tilbyder nattely til nogle af byens allermest udsatte og sårbare unge.

Ung mand fra UngNat

Tekst: Charlotte Lund - Foto: Iben Gad

Når man kommer ind i det store lokale under skråvæggen på den øverste etage i Haldor Huset, der ligger på et hjørne i centrum af Aarhus, så er det som at træde ind i en tidslomme.

Rummet er møbleret som et hjem fra 1960’erne. Møblerne er mørke, tunge og behagelige. Bløde lænestole og sofaer i grønt og blåt fløjl står omkring teaktræsborde, der er pyntet med tørrede blomster i farvede glasvaser og lamper i solid keramik med foldede skærme. Midt i lokalet står et spisebord i mørkt træ med stole omkring. Det er her, de overnattende unge spiser morgenmad.

UngNat

UngNat er et §110-tilbud til unge fra 18 til og med 29 år, der har brug for et sted at overnatte. Det er en del af Haldor Huset. Et unikt sted, da alle indsatser i huset er målrettet unge med sårbarheder og småbørnsfamilier.

Foruden UngNat består huset af arbejdsfællesskaber og sociale værksteder, som systue, cykelværksted, træværksted, et lille drivhus, stort fælleskøkken, gymnastiksal og butikkerne Mø & Fløs og Fru Refs, der er baseret på genbrug og redesign. Haldor Huset drives af Kirkens Korshær med hjælp fra et stort antal frivillige.

Under skråvæggene ligger UngNat, som er Kirkens Korshærs tilbud til unge fra 18 til og med 29 år, der har brug for et trygt sted at overnatte. Her er plads til ti i de fem tomandsværelser, der støder op til det store lokale i midten. Det samme gør et køkken, et badeværelse og en mindre fjernsynsstue.

Det må godt ligne et hjem, fortæller Sabine Rosenlund, der arbejder på UngNat.

- Institutioner bliver nemt noget kliniske at se på, og så kan det være lidt svært for de unge at sænke paraderne. Her har vi forsøgt at møblere stedet, som mormor og morfar bor. Det skal jo også være lidt et frirum fra gaden.

Sabine Rosenlund, UngNat i Århus

Hun understreger, at det særligt er ro og tryghed, der prioriteres på stedet.

- Når du kommer hjem klokken ni om aftenen, så går du ikke i gang med at lave en handleplan for dit liv, vel? Du sætter dig ned og slapper af. Vi sætter en ære i at skabe hjemlige rammer, der giver mulighed for det. For det har de unge nok allermest brug for. Et rum til at være lidt menneske, selvom de måske står i en træls situation.

De gode snakke

Ungnat dagligstue

Når man om aftenen ankommer til UngNat, skal man ringe på ved porten. Herfra guides man op på anden sal. Heroppe møder man en af de to ansatte og får information om stedet og dets muligheder. Så finder de sengetøj frem og anviser en seng.

- Den her gruppe unge møder masser af systemer, der straks spørger ind til dem. Vi prøver at skabe plads til at slappe af, når de kommer her. Om morgenen laver vi aftaler om, hvorvidt de regner med at komme tilbage. Nogle gange foreslår vi noget hjælp. Andre gange har de unge selv undersøgt det, og har egne ønsker, som vi støtter dem i, fortæller Sabine Rosenlund.

For det er UngNat. Et frirum, hvor der er mulighed for at få mad, vaske sit tøj og få slappet af. Hvor der er mulighed at blive set som et menneske af kød og blod. Ikke bare som en sag. Og personalet er klar til at tage en snak, når de unge har mod på det.

- Mange af de unge mennesker, som kommer her, mangler et voksennetværk. De har i hvert fald ikke haft mulighed for at have voksne mennesker med ressourcer som rollemodeller. Ofte hører jeg: ’Jeg var i gang med uddannelse, men så gik noget galt.’ Og så trækkes man ind i et dårligt miljø. Især dem med negativ social arv og intet netværk, fortsætter hun.

Tasker med tøj

En del af Kirkens Korshærs arbejde er derfor at bringe dem i kontakt med de folk, der skal til for at hjælpe dem videre. For eksempel sagsbehandlere, psykiatri eller sundhedspersonale, så de kan komme nærmere en akutbolig, kontanthjælp, afvænning, eller hvad de nu har brug for.

Sabine Rosenlund, UngNat i Århus

For mange unge på kanten

De unge, som søger nattely på UngNat, lever et hårdt liv. Og de lever et liv i fattigdom.

Hovedpude

- Mange unge, der kommer her, lever et kaotisk liv. Nogle er helt uden for samfundet. Ofte er den helt gal med økonomien, og de er sendt uden for systemet. Der er måske opstået en hårdknude, hvor ungeydelsen ikke længere bliver udbetalt. Så står de altså i en uholdbar situation. Her kan kommuner godt sidde på hænderne og lade dem være, hvis den unge ikke møder op. I stedet for at møde de unge, hvor de er.

Personalet på UngNat frygter, at der er et mørketal af andelen af unge hjemløse, som ikke kan ses i statistikken. De stigende krav for at modtage kontanthjælp og ungeydelse kan være svære at leve op til. Oplevelsen er, at flere unge falder igennem, og nogle falder helt ud.

- Jeg er bange for, at antallet af unge udsatte mennesker, er større end det, der fremgår af statistikken. I modsætning til de ældre, der har været på gaden i årevis, så har de unge mennesker ofte et netværk, der endnu ikke er bristet. Der er stadig venner og bekendte, der kan tilbyde dem en sofa at sove på. Så de anser ikke altid sig selv som hjemløse – selvom de intet hjem har – og så går de under radaren. De tror tit, det ændrer sig lige om lidt, men det gør det sjældent. Dem møder jeg flere af i dag, end jeg gjorde for år siden, vurderer Sabine Rosenlund.

Hvis den unge har behov for støtte i dagtimerne, står der fagfolk klar til at gribe dem længere nede ad trappen. Når UngNat lukker ved halvnitiden om morgenen, er det muligt for de unge at gå ned til Kirkens Korshærs dagtilbud. Det er en af de helt store fordele ved, at Kirkens Korshær i Aarhus har samlet alle tilbud til udsatte unge i samme hus.

Denne artikel blev oprindeligt bragt i Korshærsbladet #2 2023