”Vi har givet børnene et glimt af normalitet”

For mange børn på hospitaler, krisecentre og som har en forælder i fængsel var 2020 et år, hvor en svær situation blev endnu svære. Trods coronarestriktioner lykkedes det mange steder at få Den Røde Drage på besøg og give lidt normalitet og glæde til børn i svære livssituationer.

Den røde drage er malet på siden af campingvognen
Den grønne campingvogn med den røde drage på siden, danner rammen om dragens aktiviteter, når den besøger krisecentre, hospitaler og fængsler. Til dagligt holder den parkeret i gården hos Kirkens Korshær på Drejervej i København.

I marts rullede Den Røde Drage fra sit vinterhi på Kirkens Korshærs lager og ud i verden, for igen af kunne været et lysglimt i et svært børneliv. Men – som så mange andre ting i 2020 – blev det ikke helt nemt. Krisecentre, hospitaler, fængsler, legepladser og andre tilbud, der normalt får besøg af Den Røde Drage lukkede nemlig i perioder helt eller delvist ned for besøg.

Men med mundbind, håndsprit og en god portion kreativitet er det langt hen ad vejen lykkedes for dragen at rykke ud. Og trods de svære omstændigheder har det været muligt at gennemføre 9 besøg på krisecentre og at holde tre sommerbesøg i Rigshospitalets have. Det har været vigtigt i et år, hvor corona og de ydre omstændigheder har gjort et svært børneliv endnu svære, fortæller projektleder for Den Røde Drage Janne Kjærsgaard.

- De børn, vi besøger står allesammen i forskellige vanskelige situationer. De er indlagte på hospitalet, bor på et krisecenter eller har en forælder, som sidder i fængsel. For dem var 2020 rigtigt svært år, for de blev endnu mere isolerede, da man mange steder lukkede ned for besøg i lange perioder, siger hun.

Når vi har været ude, har vi oplevet en stor taknemmelighed og glæde. Fordi vi har givet et lille glimt af normalitet, hvor man et øjeblik var tilbage i en mere normal hverdag. Hvor børnene har haft mulighed for at glemme, hvor svært det hele er.
Janne Kjærsgaard, projektleder for Den Røde Drage
Den Røde Drage

Den Røde Drage er en campingvogn og et omrejsende kulturværksted for børn, som har brug for en pause fra en hverdag, som præges af udfordringer og bekymringer. Et rum for børn med samvær og aktiviteter omkring historier af enhver art, billedværksteder, børnebøger og dukke- og børneteater. Dragen besøger fast kvindekrisecentre i København, Rigshospitalets patienthave og fængsler i hovedstadsområdet.

Dragen bliver bemandet af dragepasserne, der alle arbejder professionelt som billedkunstnere, musikere, skuespillere og kunsthåndværkere, som har erfaring med at arbejde med pædagogik og med udsatte børn og voksne.

Den Røde Drage er et samarbejde mellem Kirkens Korshærs sociale arbejde på Drejervej og Heksen Børne- og dukketeater. Driften bliver finansieret med fondsmidler.

En pause fra det vanskelige

De børn, som får besøg af dragen står alle sammen med en vanskelig livssituation, fordi de er syge, har oplevet vold i hjemmet eller måske har en forælder, som sidder fængslet. Det fylder og påvirker deres liv på mange måder og er noget, som står helt uden for deres indflydelse. Men når dragen og dragepasserne ruller ind på et krisecenter eller besøger hospitaler og fængsler, er den et frirum. Et sted, hvor de for en stund kan få lov til bare at være børn.

- Vi laver et trygt rum, hvor vi siger, at alle problemerne for en stund er aflyst. At vi ikke skal forholde os til alt det, der er svært for børnene. I stedet leger vi, laver noget rart og giver plads til børnelivet. Det er en vigtig pause for dem, siger Janne Kjærsgaard.

Derfor er det også vigtigt, at dragepasserne, som kører ud med dragen, ikke alene er billedkunstnere, musikere, skuespiller eller kunsthåndværkere men også har en social og pædagogisk erfaring med at arbejde med sårbare børn og voksne.

børn ved den røde drage
Den Røde Drage besøger også offentlige parker og pladser, hvor alle børn har mulighed for at komme indenfor i dens univers.

Håb og drømme for 2021

Den Røde Drage er afhængig af fondsmidler, for at kunne udføre sit arbejde. Derfor er det Janne Kjærsgaards håb, at man også i 2021 vil kunne finde midlerne til at fortsætte og måske komme ud til endnu flere tilbud. For som hun siger, så er der mange steder, hvor børn godt kunne trænge til et besøg fra Den Røde Drage.

- Det helt store håb for 2021 er, at vi kan få lov at komme ud til alle de steder, vi plejer – og måske endda får økonomi til at udvide vores tilbud. Derfor håber vi også, at dragepasserne får status som frontpersonale og blive vaccineret tidligt. For det er vigtigt, hvis vi skal kunne komme ud og gøre vores arbejde.