Nyt samarbejde giver udsatte familier en sommerferie udover det sædvanlige

I samarbejde med hotel og konferencecenter Nyborg Strand kan Kirkens Korshær denne sommer give en gruppe udsatte og sårbare børnefamilier en helt særlig sommerferie. Nyborg Strand har nemlig inviteret på to all inclusive ferieophold

Kirkens Korshær samarbejdet med Nyborg Strand om at give udsatte børnefamilier gode oplevelser  i sommerferien

Når det økonomiske og mentale overskud er småt, er det ikke gode sommerferieminder, der står øverst på listen. Derfor er sommeren for mange udsatte og sårbare familier også en ofte svær tid. Det oplever Kirkens Korshærs familietilbud over hele landet. Men nu er der gode nyheder. For Nyborg Strand, hotel og konferencecenter, har inviteret 240 børn og voksne fra familietilbuddene på 4 dages ferie fyldt med forkælelse og sjove aktiviteter.

Det var en udsendelse i radioen sidste sommer, der fik ideen til projektet til at spire hos Jan G. Larsen, direktør for Nyborg Strand. Udsendelsen havde fokus på, hvor rekordmange familier, der havde fået afslag på feriehjælp og derfor ikke havde mulighed for at komme på sommerferie.

- Det ramte mig dybt i hjertet. Det bør ikke være virkeligheden i vores velfærdssamfund. Min første tanke var, at det kunne jeg og vi på Nyborg Strand gøre noget ved. Det føltes som det mest naturlige for mig at tage den opgave og føre den ud i livet. Det handler om medmenneskelighed og om at gøre noget godt for andre - og dét er vi gode til på Nyborg Strand. Men vi kunne ikke gøre det uden en aktiv samarbejdspartner, der kan hjælpe os med alt det, vi ikke ved noget om inden for dette område, fortæller Jan G. Larsen.

Samarbejde med Kirkens Korshær

Idé er blevet til handling. Nyborg Strand har indgået et samarbejde med Kirkens Korshær om at tilbyde familierne en sommerferie oplevelse udover det sædvanlige. Et samarbejde, hvor Nyborg Strand, sammen med en række samarbejdspartnere, skaber rammerne for ferieopholdene. Mens Kirkens Korshær står for at finde familierne blandt de mange, som vi er i kontakt med gennem vores familietilbud. Samtidigt vil der på begge ferielejre være medarbejdere fra Kirkens Korshær med, som kan støtte familier og skabe tryghed i de nye, uvante rammer på Nyborg Strand.

Chef for landsdækkende socialt arbejde i Kirkens Korshær, Stine Lene Hansen, er glad for det nye samarbejde. For det har en enorm stor værdi for både voksne og børn i de sårbare familier, vi møder.

- I de børneliv, vi møder er der sjældent plads til andet end overlevelse, og lige nu ser vi en drastisk stigning af børnefamilier, der søger vores hjælp til mad, tøj og hverdagsfornødenheder. Derfor er det med stor glæde og taknemmelighed, at Kirkens Korshær har modtaget dette generøse og helhjertede tilbud fra Nyborg Strand om at sende et stort antal børnefamilier på ferie hos dem. At kunne tilbyde de her familier et all-inclusive ophold i et liv, hvor intet kommer af sig selv og ubetinget, er meget stort for os, siger hun.

- Samtidig ved vi, hvor stor betydning det har for de her børn, at de kan vende retur til daginstitution og skole og fortælle om, at de også har været på ferie i år.

Nyborg Strand og Kirkens Korshær har et tæt samarbejde omkring tilrettelæggelse af ferieopholdene, så familierne mødes i øjenhøjde og der skabes nogle rammer, der indbyder til ro og tryghed på det store hotel. Eksempelvis omdannes et af hotellets konferencesale til et stort ”krea-rum”, hvor der vil være mulighed for forskellige aktiviteter og lege, og hvor der afholdes filmaften i vaskeægte biografstil.

Om samarbejdet

Nyborg strand inviterer på to all inclusive ferieophold af fire dages varighed for udsatte og sårbare børnefamilier, der har tilknytning til Kirkens Korshærs familietilbud.

Egeskov Slot giver fri entré til alle familierne. I den forbindelse har Nyborg Rejser bidraget med et godt tilbud på 2 x 2 busser, der fragter alle familierne tur/retur til slottet i begge uger, så de kan komme afsted på udflugt som samlet flok.

Vaskeriet DFD donerer særligt designede muleposer med ”Sommercamp 2023” til alle fra deres UPCY-kollektion, der består af genbrugstekstiler.

Leverandør af køkkengrej, Bent Brandt donerer drikkedunke til alle og teambuildingfirmaet, CoastZone, kommer og afvikler forskellige lege, konkurrencer og øvelser med familierne i begge uger.

Canon udlåner kameraer til familierne under opholdet og sponsorerer fotobøger, så alle de gode minder kan samles i en bog til hver familie.

Jamila Shah - fundraisingkonsulent

Jamila Shah