Valg til korshærssamråd

Som medlem af et korshærsnetværk eller Foreningen Kirkens Korshær har man mulighed for at stille op og stemme til de kommende korshærssamrådsvalg. Det er en mulighed for at være med til at understøtte, udvikle og udbrede kendskabet til Kirkens Korshærs regionale arbejde.

det er nu muligt at stille op til korshærssamråd

I 2019 overgik Kirkens Korshær til at være en medlemsbåret frivillig forening. Som del af den nye struktur oprettede man fem korshærssamråd, der skal arbejde med at understøtte, udvikle og udbrede kendskabet til Kirkens Korshærs sociale arbejde i de fem regioner:

• Storkøbenhavn/Bornholm
  • Nord-, Midt- og Vestjylland
  • Østjylland
  • Sønderjylland og Fyn
  • Sjælland og Øerne.

Medlemmerne af korshærssamrådene vil normalt blive valgt ind på de regionaleårsmøder. På grund af corona restriktionerne har Kirkens Korshær desværre været nødt til at aflyse disse. I stedet vil valgene foregå digitalt, og afstemningen løber fra den 3. marts til og med den 11. marts.

Til hvert korshærssamråd skal vælges seks repræsentantenter fra korshærsnetværkene og to repræsentanter for Foreningen Kirkens Korshær. Herunder kan du læse mere om, hvordan de to valg konkret foregår.

Valg af repræsentanter for Foreningen Kirkens Korshær

Som medlem af Foreningen Kirkens Korshær har du mulighed for at stemme på, hvem der skal repræsentere foreningens medlemmer. Fordi afstemningen i år er digital, er det nødvendigt at melde sig til at stemme. Det gør du ved senest den 1. marts at sende en mail til frivillig@kirkenskorshaer.dk, hvor du skriver: navn, medlemsnummer, postnummer og en e-mailadresse.

Den 3. marts vil du modtage en mail med link til selve afstemningen. Når du trykker på linket, vil du blive præsenteret for navnene på de kandidater, som stiller op i din region. Du kan fra den 2. marts læse mere om, hvem de enkelte kandidater er på www.kirkenskorhaer.dk/korshaerssamraad.

Der skal vælges to repræsentanter for Foreningen Kirkens Korshær til hvert korshærssamråd. Derfor har du mulighed for at sætte kryds ved maksimalt to forskellige kandidater.

Afstemningen løber til og med 11. marts, hvor afstemningen afsluttes.

Den 12. marts får de kandidater, som er blevet valgt besked og resultatet offentliggøres på hjemmesiden. Er der stemmelighed mellem to kandidater, vil der blive indkaldt til en ny valgrunde.

Valg af repræsentanter for korshærsnetværkene

Er du medlem af et korshærsnetværk, er du automatisk tilmeldt afstemningen, og skal ikke gøre noget for at få muligheden for at stemme.

Der skal vælges seks repræsentanter for korshærsnetværkene til hvert korshærssamråd. Derfor har du mulighed for at sætte kryds ved maksimalt seks forskellige kandidater.

Afstemningen løber til og med 11. marts, hvor afstemningen afsluttes.

OBS! Er du også medlem af Foreningen Kirkens Korshær og ønsker at stemme til medlemsvalget skal du senest den 1. marts sende en mail til frivillig@kirkenskorshaer.dk, hvor du skriver: navn, medlemsnummer, postnummer og en e-mailadresse.

Medlemmer af korshærssamrådene

Korshærssamrådene består af optil 6 repræsentanter fra korshærsnetværkene, 2 medlemmer af Foreningen Kirkens Korshær og 1 medlem fra hver af regionens korshærsråd. De bliver alle valgt ind på regionsårsmødet - i år bliver valgene dog holdt digitalt. Som udgangspunkt bliver hvert medlem valgt for en periode på fire år.

Derudover vil der i hvert korshærssamråd sidde regionschefen, en repræsentant for korshærspræsterne, en genbrugsleder og en landssekretærer. Regionschefen udpeger også en leder fra et socialt arbejdssted og en medarbejder fra det sociale arbejde, som sidder med i korshærssamrådet.

Alle medlemmer af korshærssamrådet er ligeværdige og har stemmeret. Eneste undtagelse er i valget af en repræsentant til hovedbestyrelsen, hvor kun ikke lønnede medlemmer af korshærssamrådet kan stille op og stemme.

Vil du stille op?

Har du lyst til at hjælpe Kirkens Korshær med at blive endnu bedre til at arbejde med og for socialt udsatte i Danmark?

Synes du, det lyder spændende at arbejde med organisation og netværksskabende aktiviteter?

Vil du gerne være med til at udbrede kendskabet til Kirkens Korshær?

Kan du svare ja til et eller flere af ovenstående spørgsmål, så er det måske noget for dig at stille op til et af Kirkens Korshærs fem regionale korshærssamråd.

Alle har mulighed for at stille op, og der er ingen krav til alder, køn eller baggrund. Dog skal du være medlem af Foreningen Kirkens Korshær og af den Danske Folkekirke.

Stil op

Lone Kofod Jensen