Trods nedlukning er Kirkens Korshær der stadig

Kirkens Korshær er kritisk funktion og har derfor stadig åbent i det sociale arbejde. Vi følger myndighedernes anbefalinger, så vi kan beskytte vores brugere, medarbejdere og frivillige. Her er et overblik over, hvordan vi fortsætter arbejdet under nedlukningen af samfundet.

Foto: Mads Dalegaard

Frem til den 28. februar er store dele af det danske samfund lukket ned, og myndighederne har indført en lang række restriktioner for at forhindre smittespredning i samfundet.

Kirkens Korshær er såkaldt 'kritisk funktion'. Det betyder, at vi holder åbent som normalt - men under hensyntagen til de gældende restriktioner for socialområdet.

Under nedlukningen i foråret blev det tydeligt, hvor vigtigt det er, at det sociale arbejde så vidt muligt holder åbent. Derfor knokler vi dagligt med at finde løsninger og alternativer, så Kirkens Korshær fortsætte arbejdet for hjemløse, socialt udsatte, fattige og ensomme.

Ingen skal sove på gaden

Der er ingen mennesker, som skal sove på gaden – og slet ikke nu, mener Kirkens Korshær. Derfor holder Kirkens Korshærs herberger, natcaféer, nødovernatninger, døgnvarmestuer og skæve boliger fortsat åbent.

Hvor det er nødvendigt, vil man nogle steder have reduceret antallet af overnatningspladser eller vælge at sprede brugerne ud over større arealer. Kirkens Korshær har samlet en liste over vores tilbud om overnatning og anbefaler, at man kontakter de enkelte steder for at høre nærmere.

Se listen over overnatningssteder her

Mundbind, forsamlingsloft og øget afstand

Mens personale og frivillige på de sociale arbejdssteder skal bære mundbind og evt. visir, er brugerne af Kirkens Korshær tilbud fortsat undtaget kravet om brug af mundbind. Af hensyn til at undgå smittespredning og for at passe på brugerne, er det dog muligt for de enkelte steder at indføre et krav om mundbind indendørs.

Som såkaldte kritiske funktioner er mange sociale arbejdsteder ikke omfattet af forsamlingsloftet på fem personer. Men de seneste retningslinjer betyder, at det anbefales at holde større afstand mellem brugere, medarbejdere og frivillige. Derfor har man mange steder rykket rundt på borde og stole, indført begrænsninger på besøg eller lukket midlertidigt ned for indendørs ophold.

Hvor det ikke er muligt at have brugerne indendørs arbejdes der på andre måder, hvorpå man stadig kan få hjælp og støtte i Kirkens Korshær. Det kan eksempelvis være gennem omsorgssamtaler, mad- og tøjudlevering, med gåture eller gennem telefonisk kontakt. Kirkens Korshær anbefaler, at man kontakter det lokale sociale arbejdssted, hvis man vil vide mere om situationen i ens område.

Find dit lokale sociale arbejdssted

Sct. Nicolai Tjeneste sidder klar

Nedlukningen af samfundet er svær, og mange er ’coronatrætte’ og kæmper med en følelse af ensomhed og isolation. Har man brug for en at tale med, er det muligt at ringe til de frivillige i Sct. Nicolaj Tjenesten på telefon 70 120 110.

Sct. Nicolai Tjenesten er sat i verden for at tilbyde en medmenneskelig samtale, der er baseret på nærvær, omsorg og respekt. Her kan man henvende sig anonymt og tale om alt mellem himmel og jord – for intet er for småt eller for stort. De frivillige i Sct. Nicolai Tjenesten har alle tavshedspligt.

Butikkerne er fortsat lukkede

Som følge af forlængelsen af restriktionerne holder Kirkens Korshærs genbrugsbutikker lukket frem til den 7. februar. Mens butikkerne er lukkede, er det desværre ikke muligt at aflevere donation til Kirkens Korshær. Af hensyn til at undgå smitterisiko har de frivillige i butikkerne heller ikke mulighed for at afhente møbler og andet fra private hjem.

Har man en større donation eller ønsker man som virksomhed at donere til Kirkens Korshær, kan man kontakte den lokale genbrugsleder for at høre nærmere.

Find din lokale genbrugsleder

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker