En sjov og anderledes oplevelse

Som frivillige i Kirkens Korshærs genbrugsbutikker landet over kommer man ud for mange sjove og anderledes oplevelser. Som i Hammel, hvor en frivillig tænkte hurtigt og reddede en ung mands hvide festskjorte.

Børnetøj

Det var en lørdag formiddag i butikken i Hammel. En ung mand kom ind, sprittede hænderne af og kiggede søgende rundt. Jeg spurgte, om der var noget, jeg kunne hjælpe med. Det viste sig, at han gerne ville købe et strygebræt, for han havde en hvid skjorte, som skulle stryges, inden han skulle til fest senere på dagen. Så vi gik ned i kælderafdelingen for at se på udvalget. Jeg forklarede lidt om de forskellige modeller, og han ville derefter gerne købe det store til kun 30 kr.

Da han stod ved kassen og skulle til at betale, tøvede han lidt. Så sagde han:

- Jeg kan faktisk slet ikke stryge, og har egentlig slet ikke brug for et strygebræt. Det er vel ikke sådan, at du vil gøre det for mig, hvis jeg kommer med skjorten. Jeg har vasket den.

Jeg fik ondt af ham, tænkte hurtigt og svarede:

- Jo, jeg vil gerne hjælpe dig. Du kommer med bare med skjorten.

Han blev meget lettet og utrolig glad og endte med at betale 30 kr for strygebrættet, selvom han efterfølgende lod det stå. Desuden tilbød han at sætte strygebrættet på plads i kælderen, men jeg sagde, at det behøvede han ikke, for jeg skulle jo bruge det.

- Er det i orden, at jeg kommer med skjorten om 10 minutter?

-Ja, kom du bare, lød mit svar.

Da han kom, medbragte han sig eget lille rejsedampstrygejern, som han tidligere havde købt i butikken. Den hvide renvaskede skjorte blev strøget, og en meget glad kunde forlod kort efter butikken. Det er altid spændende at være på arbejde, for man ved aldrig, hvad dagen bringer af oplevelser ud over det sædvanlige.

Artiklen er skrevet af MBJ, som er frivillig i Kirkens Korshærs Genbrugsbutik i Hammel og blev bragt i Kirkens Korshærs magasin til frivillige: "Frivilligbladet - Oktober 2020".
Artiklen er redigeret oktober 2020.

Frivillig i Kirkens Korshærs Genbrugsbutikker

Kirkens Korshær har cirka 9000 frivillige, der hjælper til i det sociale arbejde og driver de omkring 240 genbrugsbutikker, der over hele landet er med til at finansiere det sociale arbejde. Uden alle de frivillige ville Kirkens Korshær slet ikke eksistere - og der er altid brug for flere hænder og plads til mange forskellige kompetencer.

Som frivillig i en genbrugsbutik er du med til at sørge for den daglige drift. Det kan eksempelvis være med kundebetjening, sortering og prismærkning af vare eller med dekoration og opsætning i butikken. Har man særlig viden om bøger, musik, brugskunst eller andet, kan det være med til at gøre butikkerne endnu bedre.

Kunne du tænke dig at blive frivillig? Så skriv til frivillig@kirkenskorshaer.dk

Kirkens Korshærs logo som skilt på butiksfacade.

Find din butik

Se butikker i nærheden
Frivillige: Livet er bedre, når der er brug for dig

Bliv frivillig

Og vær med til at gøre en forskel

Du er altid velkommen til at kigge forbi din lokale butik eller varmestue.

Vi glæder os til at byde dig velkommen! Hvis du kan undvære et par timer eller en halv dag om ugen, kan vi tilbyde et ulønnet arbejde med hyggeligt samvær.