Sådan hjælper vi børnefamilier i coronakrisen

Køleskabet er tomt, og mors pung er tom. Derfor hjælper Kirkens Korshær ikke kun med daglig kontakt til udsatte børn og voksne på telefon, sms og video. Der er også dagligvarer, kreapakker og påskegodter. Ny akutstøtte fra Folketinget sikrer, at arbejdet kan fortsætte for de mere end 1000 familier, Kirkens Korshær støtter.

Leder af børne-familiearbejdet Lene Laursen kører ud med kreaposer til udsatte børnefamilier
Leder af børne- og familiearbejdet i Aalborg og Brønderslev, Lene Højland Laursen, kører ud med kreaposer til udsatte børnefamilier. I sidste uge fik 55 børn glæde af poserne, der bliver stillet uden for døren.

Kirkens Korshær har netop modtaget akutstøtte til sit børne- og familiestøttende arbejde af partierne i Folketinget. Og pengene falder på et tørt sted, for behovet for hjælp er ikke blevet mindre under nedlukningen.

- Vi mærker virkelig behovet for vores støtte nu, siger leder af Familiehjørnet i Kirkens Korshær i Silkeborg, Stine Lyngs.

Normalt er det netop samværet, der er i højsædet i Silkeborg. På denne tid af året skulle de have åbnet Kolonihaven op. Et sted, hvor børn, mor og far, kan komme ud og være sammen med ligesindede og nyde naturen. Hvor en 5-årig pige pludselig knækker koden og i triumf ruller ned ad stien på en to-hjulet cykel for første gang. Hvor en 6-årig dreng med stor iver samler æbler, koger æblegrød på gasblus og stolt går hjem med favnen fuld af sin egen æblegrød på glas. Hvor en mor, der bro på krisecenter med sine tre børn kommer ud og får ro på.

- Vi er der for familierne i alt det, der er stort og småt. Alt det svære – og også når det går godt. Og det gør det heldigvis. Lige nu er det desværre omsorg og nærvær på afstand, fortæller hun, der er i daglig kontakt med familierne på telefonen.

Behov for mad og voksenkontakt

Og at behovet for hjælp hos børnefamilierne kun er større under nedlukningen, kan de nikke genkendende til i alle hjørner af Kirkens Korshærs sociale arbejde. Fra Aalborg og Brønderslev i Nordjylland over Silkeborg og Herning, Holstebro, Nordborg i Sønderjylland og hele vejen til Drejervej og Torvegade i København.

I Nordjylland og i København har Kirkens Korshærs medarbejdere ikke kun åbent for telefon, sms og videoopkald. De er også kørt ud til familierne med kreapakker og dagligvarer.

- Når man er enlig mor med fire børn hjemme hele døgnet, så trækker det enorme veksler. Som en mor sagde til mig: ’Køleskabet er tomt, og mors pung er tom’. Normalt får de jo mad hos os. Vi plejer at hjælpe med madpakker og fællesspisning til aften. Derfor hjælper vi i øjeblikket med helt almindelige ting. Basisvarer som ris og pasta, mel og havregryn, frugt og grønt, fortæller leder af Børnecaféen i København, Ingrid Flye.

20 familier på Christianshavn i København får i dag glæde af Kirkens Korshærs dagligvarekasser. Indholdet kommer bl.a. fra vores samarbejde med Fødevarebanken.

Helligdage gør det svære endnu sværere

Ingrid Flye forklarer, at familierne er presset i bund og at de kommende helligdage kun øger presset.

- De står i en svær situation i forvejen. Så kommer coronakrisen oveni og nu så også helligdagene. Jeg er imponeret over, at de står distancen. Mange af forældrene er helt alene med ofte mange børn. Vi er deres voksenkontakt, vi er dem, de læsser af på. Vores kontakt holder ensomheden for døren, og de er meget taknemmelige for, at vi tænker på dem, siger Ingrid Flye og fortæller, at især kreaposer og aktivitetskasser vækker glæde.

- Vi har blandt andet pakket en personlig hilsen til familierne med kreating til hvert enkelt barn. Og så er der lidt lækkert til påske. Mange er rigtig bekymrede for, hvordan det nu skal gå til påske, hvor tiden kan blive ekstra lang, siger Hanne Okwera, leder af Kirkens Korshær på Drejervej i Københavns Nordvestkvarter.

26 krea-pakker er indtil videre blevet uddelt til børnefamilier i Aalborg.
Med bagagerummet fuld af kreaposer og omtanke til store og små, ruller Kirkens Korshær ud til udsatte børnefamilier.

Ser frem til fødselsdagfesterne igen

Inden nedlukningen var noget af det, børnene i Kirkens Korshærs Familiearbejde i Nordborg var allergladest for fejring af fødselsdag. Og for de børn, der har haft fødselsdag under coronakrisen, har tiden været rigtig svær.

- Det kræver ressourcer at planlægge og holde en fødselsdag. Og plads, ikke mindst. Normalt kan de så holde fødselsdag hos os. Vi hjælper med at få det op at stå. De kan holde fødselsdagen hos os, og vi hjælper til. Det er en stor glæde for både børn og forældre. Det ser vi frem til, at vi kan igen. Jeg tror, vi skal holde en kæmpe fest, når vi engang er tilbage i den virkelige verden, lyder håbet fra Vivi Terp, der er leder af Kirkens Korshær i Nordborg, og hun tilføjer:

- I denne tid er håbet og det at have noget at se frem til og glæde sig til ekstra vigtigt. Vi hjælper lige nu, ja, men vi taler også meget om alt det gode, der vil ske, når vi kan være sammen igen, slutter hun.

Kirkens Korshær har socialt arbejde i 29 byer over hele Danmark. Otte steder er der målrettet børne- og familiestøttende arbejde, som har kontakt med over 1000 børnefamilier.