Presset økonomi: Taber 2½ mio. kroner om ugen

Nedlukningen af Kirkens Korshærs genbrugsbutikker koster dyrt. Ikke kun i kroner; de manglende indtægter truer også det sociale arbejde.

Kirkens Korshærs logo som skilt på butiksfacade.

- Lige nu mangler vi 2,5 millioner kroner om ugen, fordi butikkerne er lukket ned. Derfor er vi nødt til at række ud efter de hjælpepakker, der er til rådighed, blandt andet lønkompensation. Det sker for at sikre vores overlevelse på længere sigt og undgå afskedigelser, fortæller Helle Christiansen, der er chef for Kirkens Korshær til Min By News.

Det sociale arbejde i Kirkens Korshær er såkaldt kritisk funktion – ligesom socialområdet er det som helhed. Begrebet ’kritisk funktion’ betyder bl.a., at Kirkens Korshær hidtil har været undtaget fra fx skærpede afstandskrav og forsamlingsloft – og altså har kunnet holde åbent for brugerne.

Corona & Kirkens Korshærs økonomi
  • Butikkerne har været lukkede siden 23. december 2020.
  • Kirkens Korshær taber 2,5 mio. kroner pr. uge, de 240 genbrugsbutikker er lukkede.
  • Indtægterne fra genbrugsbutikkerne udgør ca. 1/3 af Kirkens Korshærs indtægter. De øvrige indtægter stammer fra kommuner, stat og regioner samt privatpersoner, fonde og erhvervsliv.
  • Kirkens Korshær søger og får midler fra de store, landsdækkende puljer til kompensation for fx faste udgifter til vand, varme mv.
  • Kirkens Korshær kan desværre ikke søge puljen til kompensation for indtægtstab. Årsagen er den måde, puljen teknisk er skruet sammen på.

Mange træder til

Forlængelsen af de skærpede restriktioner frem til 28. februar 2021 fik organisationen til at melde ud, at man nu måtte sende medarbejdere hjem på lønkompensation. Det ville betyde, at brugerne kunne møde en lukket dør. Mange kommuner er trådt til for at kunne hjælpe Kirkens Korshær med et beløb, der svarer til lønkompensation.

- Selv om det ikke modsvarer de penge vi mangler, har vi selvfølgelig takket ja, og jeg håber det også kan inspirere andre kommuner, lyder det fra Helle Christiansen, der tilføjer, at man er i positiv dialog med en række kommuner og Social- og Ældreministeriet om situationen. Ligeledes er der rakt ud til leverandører, udlejere og lokalt erhvervsliv.

Jeg synes det rammer helt forkert. Det går ud over dem, der har meget lidt i forvejen.
Helle Christiansen
Chef for Kirkens Korshær

Således er der i flere byer startet lokale indsamlinger for at holde varmestuerne åbne. En af de byer er Svendborg, hvor den lokale erhvervsmand, John Trier, har sat sig i spidsen med 10.000 kroner til varmestuen.

- Jeg tager fat i de lokale erhvervsdrivende og beder dem om at hoste op med lidt mønt, siger han i Radio Diablo og tilføjer, at han har regnet ud, at alle borgere i Svendborg bare skal give en tyver.

Nedlukningen varer foreløbigt frem til 28. februar, med mulighed for forlængelse. Derfor forbereder Kirkens Korshær sig på, at det kan få alvorlige konsekvenser.

- Det ser endnu værre ud for vores brugere [hvis varmestuer lukker, red.], og jeg synes det rammer helt forkert. Det går ud over dem, der har meget lidt i forvejen, med mindre der kommer hjælpende midler hurtigt, fortæller chefen.