Opråb til børnenes statsminister: Afskaf børnefattigdom i Danmark!

Kontanthjælpsloftet, starthjælpen, selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen og 225-timers reglen har ført til, at markant flere børn lever i fattigdom i Danmark. Der er brug for et endeligt og fuldkomment opgør med børnefattigdommen, lyder det fra Kirkens Korshær og 17 andre organisationer.

Fattige børnefamilier i Danmark i dag

Børn, der kommer i skole uden morgenmad og madpakke. Som ikke har en ordentlig vinterjakke eller vandtætte støvler. Der ikke kan gå til håndbold, fodbold eller i fritidsklub, fordi der ikke er penge nok. Det kan være svært at begribe, men sådan er virkeligheden i mange børnefamilier i Danmark.

Antallet af børn, der vokser op med fattigdom tæt inde på livet, har igennem en årrække været stigende. Fra 31.700 i 2001 til 61.200 i 2018, viser opgørelser fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. En stigning som ikke mindst skyldes som kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen, selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen, der økonomisk har ramt mange familier, som i forvejen havde meget lidt.

Der er et behov for et opgør med børnefattigdom i Danmark, lyder det fra Kirkens Korshær og 17 andre organisationer i et fællesopråb til statsministeren.

Trækker spor ind i voksenlivet

At vokse op i et hjem, hvor økonomien ikke helt slår til, har store konsekvenser for børn og unges hverdagsliv. Mange børn og unge oplever nemlig afsavn og føler sig udelukket fra fællesskabet, fordi økonomien begrænser deres dagligdag. En undersøgelse fra Børnerådet har eksempelvis tidligere vist, at hvert fjerde barn i 4. klasse manglede helt almindelige ting i deres hverdag som at gå til fritidsaktiviteter, tage på ferie udenfor hjemmet eller slet og ret få morgenmad. Mens syv procent oplevede, at der ikke var råd til at holde fødselsdag.

Læs også: "Lave ydelser skaber fremtidens fattige"

Andre undersøgelser har de seneste år vist, at over halvdelen af de udsatte børnefamilier ikke har råd til at købe nødvendigt fodtøj og overtøj – heller ikke i de kolde vintermåneder. Det oplever man også i Kirkens Korshærs børne- og familiestøttende arbejde landet, der får stadig flere henvendelser fra udsatte og trængende børnefamilier, som mangler basal hjælp til at give deres børn mad.

Læs også: "Flere fattige børnefamilier beder om hjælp til mad"

En opvækst i fattigdom trækker spor langt ind i voksenlivet. For mange af de børn, der i perioder lever med fattigdom, klarer sig dårligere end deres jævnaldrende, når det kommer til uddannelse, løn og tilknytning til arbejdsmarkedet. Ligesom det reducerer sandsynligheden for at ve bliver gift, får en samlever og får børn.

Behov for opgør med fattigdommen

Tilbage i januar igangsatte den såkaldte Ydelseskommission, sit arbejde at undersøgelse kontanthjælpssystemet og blandet andet kigger på om ”alle børn i Danmark vokser op under rimelige forhold og med mulighed for at være en aktiv del af fællesskabet”. En kommission, der forventer at blive færdig i foråret 2021. Samtidigt trådte en midlertidig ordning med et særligt børnetilskud i kraft, som en økonomisk håndsrækning til de allermest udsatte børnefamilier. En ordning, der ifølge AE forventes at løfte over 6000 børn ud af fattigdom.

Men ordningen er kun midlertidigt og løser ikke det overordnede problem med fattigdom i Danmark. Derfor er der behov for, at der bliver fundet permanente løsninger. Så vi som samfund sikre familierne en forsørgelse, der sikrer, at ingen børn ender i fattigdom.

Et skridt på vejen er genindførelsen af en officiel fattigdomsgrænse, så det igen bliv er muligt at følge udviklingen på området tæt.

Organisationernes opråb til statsministeren blev bragt i Information den 16. december 2020. Det kan læses her.

fattige børn fortæller ikke nogen, at de hverken får julegaver, mad eller godter. Hjælp os med at hjælpe dem.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker
Mand sidder på bænk med hovedet i sit skød