Ingen børn skal stå udenfor fællesskabet

Det sidste halve år er følelsen af ensomhed og isolation vokset blandt børn og unge som følge af COVID-19. Det har tydeliggjort behovet for konkret handling på området, lyder det fra Kirkens Korshær og en række andre organisationer, der er del af Partnerskabet for udsatte børn og unge under COVID-19. Partnerskabet er nu kommet med ny strategi for, hvordan vi kommer problemet til livs.

Barn der har brug for hjælp
Da vi kom tilbage fra karantænen, følte jeg mig som en total fremmed i klassen, det var ligesom at starte forfra, bare hvor alle var ligeglade med mig. Jeg føler ikke, at jeg hører til i nogen af grupperne i min klasse (alle går nemlig i grupper). Jeg passer ikke ind i min klasse eller skole, og i frikvartererne står jeg bare og lader som om jeg snakker med nogle, el-ler sidder for mig selv i et hjørne, hvor ingen ser mig.
Pige 11 år til Børnetelefonen, fra rapporten 'Ingen børn og unge skal stå uden for fællesskabet'

Ingen børn og unge skal stå udenfor fællesskabet. Sådan lyder budskabet i en ny strategi, der skal bekæmpe ensomhed blandt udsatte børn og unge som følge af Covid-19. Bag strategien står ’Partnerskabet for udsatte børn og unge under Covid-19’, der er blevet nedsat af regeringen og Folketinget. Kirkens Korshær er del af partnerskabet, som består af 34 udvalgte interesseorganisationer på børne- og ungdomsområdet.

Infografik om ensomhed under covid-19

Strategien tager udgangspunkt i den stigende ensomhed, som mange børn og unge har følt i kølvandet på samfundets nedlukning. Der blandt andet har ført til en fordobling af unge, som har følt sig ensomme i forhold til normalt.

Nedlukning betød et farvel til meget af det sociale liv og mange af de fællesskaber som børn og unge normalt er del af. Det har afgørende betydning for deres udvikling, trivsel og helbred. Og selvom samfundet gradvist er åbnet op igen, og de sociale relationer genoplivet, trækker ensomheden for nogle børn og unge lange spor.

- Nedlukningen af Danmark er et samfundsanliggende, og det er den ensomhed, der følger i kølvandet på nedlukningen også. Det er vigtigt, at vi i fællesskab hurtigt får fulgt op på det efterslæb af ensomhed, vi ser blandt børn og unge efter den første tid med COVID-19 og reagerer på den opblomstring, vi ser af COVID-19 nu. Børn og unges relationer og fællesskaber i daginstitutioner, skoler, uddannelsesinstitutioner og fritidslivet skal genstartes, og de aktiviteter, der allerede er opstartet, skal fastholdes, så vi ikke lader børn og unge stå udenfor fællesskabet, kan man blandt andet læse i strategien.

Kirkens Korshær bakker op om både ensomhedsstrategien og det opråb, som partnerskabet i sidste uge kom med i en kronik i Kristeligt Dagblad. For ingen børn og unge skal stå udenfor fællesskabet.  Derfor skal der omgående politisk handling til.

Læs også: "Hvor mange flere børn og unge skal blive ensomme før, vi handler?"

SYV ANBEFALINGER FOR FÆLLESSKAB TIL ALLE BØRN OG UNGE

Anbefaling 1: Vi skal skabe flere og stærkere inkluderende fællesskaber for børn og unge
Anbefaling 2: Vi skal styrke kompetencer ne til at skabe inkluderende fællesskaber
Anbefaling 3: Vi skal anerkende børn og unges ensomhed som en folkesundhedsudfordring