Genbrugsbutikker er fremtiden

En butik er ikke længere bare en butik. I dag og især i fremtiden skal fysiske butikker byde på spændende oplevelser, god kundebetjening og nye varer for at kunne tiltrække og fastholde kunderne og for at konkurrere med handel på nettet. Det er lige præcis det, Kirkens Korshærs genbrugsbutikker er allerbedst til.

dorthe wimmer

Tekst: Rie Helmer Nielsen

Den tillidshungrende klimakriger

Det er billigt, der er kun en af hver vare, og det belaster ikke miljøet på samme måde som produktionen af nye ting og nyt tøj gør. Genbrug er moderne, og det har slet ikke toppet endnu, hvis man spørger ekspert i forbrugermønstre og forbrugeradfærd, Dorte Wimmer, fra Retail Institute Scandinavia.

Dorte Wimmer har netop lagt sidste hånd på bogen ”Retail Refresh 2.0”, som beskriver fremtidens seks typiske forbrugertyper. En af de typer, vi vil se meget mere til, er ”den tillidshungrende klimakriger”, forklarer Dorte Wimmer, og uddyber:

- Det er en forbrugertype, som ikke længere har tillid til virksomheder og politikere. Som ikke stoler på, at regeringer eller store brands kommer til at redde verden. De tror på, at vi selv må tage stilling og foretage et aktivt valg, når vi køber vores varer. Klimakrigeren stoler i højere grad på bloggere og influencers – mennesker, som på de sociale medier fortæller om deres oplevelser med en vare, butik eller et varemærke – og på familie og venners anbefalinger. Det er især den unge generation og genopvakte 68 ́ere, fra de unges bedsteforældre-generation, som hører til i kategorien ”klimakriger”. Og det er især kvinder, der har taget genbrug, som en måde at forbruge på, til sig.

Klima på fjerdepladsen

Men selv om navnet på typen – ”klimakriger” – antyder, at det mest af alt handler om, hvordan vi forbruger til mindst mulig skade for miljøet, klimaet og verdens ressourcer, så er der nogle andre årsager til at købe brugt, som faktisk kommer før klimaet på vores prioriteringsliste. Det handler nemlig om pris – det skal være billigt, om selve jagten, det at gøre det gode fund, og så om at finde noget, alle de andre ikke også har. Først på fjerdepladsen kommer klimaet ind som begrundelse for, hvorfor danskerne køber genbrug.

- Det er ikke kun selve varen, vi køber, som er vigtig for os forbrugere, forklarer Dorte Wimmer.

- For så kunne vi bare købe alt på nettet. Men de butikker, som vinder kunderne, er dem, som både har internethandel og en fysisk butik. Vi kan se, at danskerne stadig er meget glade for butikkerne.

Billede af tøj på et stativ
I tidligere tider var de fysiske butikker en slags transaktionscentre, hvor man kom, købte og tog sin vare med hjem. I dag er det nødvendigt at drive butik på en ny måde, og her er Kirkens Korshærs genbrugsbutikker rigtig godt med.

En slags teateroplevelse

- Der skal både være mulighed for at købe sin vare, og så skal det også være en oplevelse at komme i en butik. Det er næsten som et teater, hvor kunden skal have en oplevelse med hjem. Det kan fx være i form af skiftende vinduesudstillinger, nye områder i butikken og nye varer på hylderne, siger Dorte Wimmer.

Det er altså vigtigt, at medarbejderne giver god service og er gode til at indrette butikkerne. Og sådan er det typisk i genbrugsbutikker, drevet af frivillige. Medarbejderne har tid til at komme med råd og vejledning, og tid til at iscenesætte butikken og følge med mærkedage og trends i tiden i butiksindretningen.

Fællesskab og god tid

- Jeg synes, man kan se, at mange af de frivillige medarbejdere er rigtig gode til styling. Der er fx tit flotte vinduesudstillinger i genbrugsbutikkerne, siger Dorte Wimmer.

Genbrugsbutikken er et sted, hvor man mødes. Der er fællesskabsfølelse, det er et meningsfuldt arbejde, og medarbejderne er der frivilligt. Der er altså en høj motivation hos personalet, som smitter af i butikken, så man som kunde kan mærke det.
Dorthe Wimmer
Ekspert i forbrugermønstre og forbrugeradfærd

- Genbrugsbutikken er et sted, hvor man mødes. Der er fællesskabsfølelse, det er et meningsfuldt arbejde, og medarbejderne er der frivilligt. Der er altså en høj motivation hos personalet, som smitter af i butikken, så man som kunde kan mærke det, siger hun og tilføjer:

- Der er også typisk en højere bemanding i en genbrugsbutik, og det giver en stemning af, at der er god tid og ro på. Det giver den gode oplevelse, som nutidens og fremtidens forbrugere efterspørger.