Flere unge lever i hjemløshed

På 10 år er antallet af hjemløse steget knap 30%. Det mærker Kirkens Korshær, der i denne uge samler ind til sit sociale arbejde.

Ungt menneske´i stribet hættetrøje med ryggen til, der sidder på en bænk og kigger ud til højre.

De sidste 10 år er antallet af hjemløse mennesker i Danmark steget knap 30 pct. Der er, iflg. VIVE, 6.431 mennesker i Danmark, der lever i hjemløshed. Alene blandt unge er antallet af hjemløse steget med cirka 70 pct.

Det mærker de i Kirkens Korshær. Organisationen har set en alarmerende stigning i antallet af unge, der bliver hjemløse på relativt kort tid. Måske fordi vi lever i et præstationssamfund med voksende krav, mener Signe Toft, som er korshærs- og diakonipræst i Vejle. Hun peger på, at vi risikerer at tabe mange, hvis de allerede tidligt i livet bliver lukket ude, fordi de ikke præsterer som samfundet synes, de skal:

- Vi har et samfund, hvor du kun er noget i kraft af, hvad du præsterer. Det vil vi gerne ændre på i Kirkens Korshær, så de unge opdager, at de har værdi i kraft af at være den, de er, siger gadepræsten, som generelt oplever, at uligheden og ensomheden vokser markant i samfundet.

Korshærspræst Signe Toft

Hjemløshed handler om meget mere end blot tag over hovedet

Bevæbnet med en ombygget Christiania-cykel med kaffe, kakao, vand, te og suppe, cykler hun flere gange om ugen ud for at møde hjemløse, se dem i øjnene og give dem en anerkendende hånd på skulderen. Hjemløshed handler nemlig ikke kun om at have et sted at sove, fortæller Signe Toft:

- Det er ikke altid kun en bolig, der skal til. Mange gange handler det om at blive set og mærke, at nogen kigger en i øjnene, lytter til ens historie og siger ens navn. Så simpelt er det. De steder, hvor vi arbejder målrettet og har ressourcerne til det, kan vi se, at det virker, men vi kunne sagtens gøre meget mere, hvis vi havde flere ressourcer, siger hun.

Korshærspræst Signe Toft

For mange hjemløse mennesker er Kirkens Korshærs varmestuer, herberger og sociale tilbud det tætteste, de kommer på ”hjem”. Hvert år samler organisationen ind for at skaffe midler til fortsat at kunne gøre en forskel for de mange, der har brug for at blive set og føle, at de hører til et sted.

Stærke fordomme bremser for at hjælpe flere ud af hjemløshed
Kirkens Korshær mangler i år flere indsamlere, som vil gøre en indsats for at skaffe midler til det sociale arbejde, men fordomme spænder ben for et godt resultat. Mens de fleste danskere er villige til at give en skærv, når det handler om alvorlig sygdom eller udsatte børn, er tendensen en anden, når det handler om at hjælpe hjemløse og udsatte. Ofte er det svært for os at sætte os ind i det at være hjemløs, og mange tænker, at det er den hjemløses egen skyld, eller at det måske ligefrem er selvvalgt. De fordomme møder gadepræsten fra Vejle ofte:

- Jeg oplever, at der er en rigtigt hård retorik omkring det at være hjemløs. Det er synd, for det er kun med til at øge uligheden. Der er ingen, der ønsker at være hjemløs. Der kan være mange grunde til, at man havner i misbrug og hjemløshed; en psykisk diagnose, der ikke er behandlet eller for mange ting i rygsækken. Det kan ramme os alle, og det burde vi have en større forståelse for, siger Signe Toft.

Støt Kirkens Korshærs indsamling for hjemløse med en digital raslebøsse på Facebook.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker
Frivillige: Livet er bedre, når der er brug for dig