Akutpakke til de fattigste i Europa nu!

Kirkens Korshær og 26 europæiske hjælpeorganisationer i fælles appel til EU: Fjern sparekniven fra Europas fattigste mennesker.

Logo fra 27 organisationer der appelerer til EU. Organisationer som Kirkens Korshær, Røde Kors i flere EU-lande, Caritas og andre.

Europa står over for en hidtil uset bølge af fattigdom, der er blevet værre af covid-19-pandemien. Overalt i Europa har millioner af mennesker lidt en drastisk reduktion af deres indkomst eller mistet den fuldstændig. Blandt dem er familier med enlige forældre, fattige arbejdstagere, ældre og studerende samt selvstændige erhvervsdrivende, dem, der driver forretning i servicesektoren og detailhandlen.

Børn er de største ofre for krisen

I løbet af de sidste par uger har sociale hjælpeorganisationer og deres tusinder af frivillige og ansatte været i frontlinjen og fortsætte deres bistandsinitiativer under nødsituationen. På denne baggrund har de været nødt til at tackle en meget kraftig stigning i antallet af anmodninger om hjælp og har hjulpet mennesker, der ikke tidligere havde brug for hjælp.

Behovene er allerede store i dag og forventes at stige betydeligt i de kommende uger og måneder, da denne allerede alvorlige økonomiske og sociale krise vil være varig og kan føre til ustabile situationer. Millioner af europæere kæmper med usikkerhed og fattigdom, der risikerer at blive permanent. De må ikke overlades til at klare sig selv.

Den 27. maj forelagde Europa-Kommissionen sine forslag til en genetableringsplan og det europæiske budget 2021-2027.

Det annoncerede især lanceringen af en akutpakke (REACT), som i høj grad vil øge ressourcerne, der er afsat til fødevare- og materielhjælp indtil 2022, gennem Fonden for europæisk bistand til de mest berøvede (FEAD).

Det er mere end nogensinde nødvendigt at styrke sidstnævnte og øge den marginale andel, der er tildelt fødevare- og materielhjælp på det europæiske budget, der blev fremlagt før krisen.

I dag opfordrer Kirkens Korshær og 27 hjælpeorganisationer alle EU-institutioner samt den danske regering til at tage den nuværende situation alvorligt og gøre kampen mod fattigdom til en langsigtet prioritering for Den Europæiske Union ved at:

• Tilvejebringe massiv, øjeblikkelig økonomisk støtte som svar på den nuværende bølge af fattigdom fra de 55 milliarder euro, der er afsat til det treårige REACT 2020-2022-program i genetableringsplanen.
  • Forøge de ressourcer, der er afsat til bekæmpelse af fattigdom og fødevarehjælp på det europæiske budget 2021-2027.
  • Støtte europæiske sociale hjælpeorganisationer i deres kamp mod fattigdom.

Flere økonomiske ressourcer afsat til materiel og fødevarehjælp vil forhindre, at millioner af mennesker i Europa, der lever under fattigdomsgrænsen, udsættes for sult.

I mange år har sociale hjælpeorganisationer hjulpet millioner af mennesker, der lider af fattigdom og social udstødelse over hele Europa. Indsatserne giver organisationerne mulighed for at give disse mennesker midler til at spise, ofte på lang sigt.

Vi leverer også mere end blot hjælp med mad. Vi bidrager til bedre livskvalitet, helbred og nydelse af borgerrettigheder og adgang til boliger, uddannelse, kultur, ferier, fritidsaktiviteter og sport.

Fødevarehjælp til de fattigste har i øjeblikket et budget på 500 millioner om året, dvs. 0,37% af det europæiske budget. Denne sum er et vigtigt europæiske værktøj til at sikre basale behov for 13 millioner europæere. Derfor bør disse midler også – i lyset af krisen - forhøjes på det europæiske budget 2021-2027.