Genbrugsbutikker lukker - men det sociale arbejde forbliver åbent

Kirkens Korshærs godt 240 genbrugsbutikker lukker – som følge af myndighedernes anbefalinger – i perioden mellem den 25. december og 3. januar. Som kritisk funktion holder sociale arbejde så vidt muligt åbent.

Kirkens Korshærs logo som skilt på butiksfacade.

Som følge af de nye retningslinjer for detailhandlen lukker Kirkens Korshær alle genbrugsbutikker i perioden mellem den 25. december og den 3. januar. Med håndsprit, afstand og mundbind holder mange butikker dog åbent fremtil den 25. december. Så det er stadig muligt at købe en bæredygtig og brugt julegave. Det anbefales dog, at man kontakter de enkelte butikker for at finde ud af, hvornår de holder åbent.

Find nærmeste butik

Det sociale arbejde forbliver åbent

Under nedlukningen af samfundet i foråret blev det præciseret, at Kirkens Korshærs sociale arbejde tæller som en kritisk funktion. Det betyder, at Kirkens Korshærs varmestuer, herberger, natcaféer (inklusiv Kompasset), nødovernatninger, døgnvarmestuer, hyttebyer, skæve boliger samt sundheds- og stofindtagelsesrum så vidt muligt skal og vil holde åbent.

Er man i tvivl om åbningstider og retningslinjer lokalt, skal man kontakte de enkelte sociale arbejdssteder.

Find nærmeste sociale arbejdssted

Ingen mennesker skal sove på gaden – og slet ikke nu, hvor vinteren har lagt sig over Danmark – mener Kirkens Korshær. Derfor fortsætter Kirkens Korshær med at tilbyde overnatningsmuligheder over hele landet. Vi har samlet en liste over alle overnatningssteder, deres åbningstider og eventuelle begrænsninger.

Se listen over overnatningssteder

Sct. Nicolai Tjenesten sidder i den anden ende af røret

Julen kan for mange være en svær og ensom tid. Ikke mindst i år, hvor alting på grund af covid-19 er anderledes. Har man brug for nogen at tale med, kan man gennem hele julen ringe til Kirkens Korshærs telefontjeneste Sct. Nicolai Tjenesten på telefon 70120110.