Frimurerordenen starter indsamling til fordel for Kirkens Korshær

Kirkens Korshærs genbrugsbutikker har siden 12. marts været lukket ned, hvilket betyder, at Kirkens Korshær i øjeblikket mister omkring 2 millioner kroner om ugen. Den Danske Frimurerorden støtter nu op om det sociale arbejde gennem en landsdækkende indsamling og donationer, der hjælper hjemløse og udsatte børnefamilier.

Hjemløs i busstoppested

Udbredt anerkendelse og varme tilkendegivelser

Det regulære frimureri i Danmark starter nu en landsdækkende indsamling til fordel for Kirkens Korshærs sociale arbejde. Den koordinerede indsats sker via Den Danske Frimurerordens Hjælpefond, og løber til og med d. 17. maj. Efter denne dato, vil det indsamlede beløb blive fordoblet af Hjælpefonden og derefter afleveret videre til Kirkens Korshær.

De ca. 9.000 frimurere opfordres dermed til at donere penge til det sociale arbejde i Kirkens Korshær, hvilket præces for Informationsdirektivet, Jon Bloch Skipper, synes giver rigtig god mening.

- Vi går nu sammen på tværs af hele Den Danske Frimurerorden, Det Danske Frimurerlaugh og Johanneslogeforbundet for at rejse penge til de socialt udsatte og sårbare, da de rammes særligt hårdt af denne samfundskrise. For os handler det om at hjælpe, hvor nøden er størst. Det at hjælpe medmennesker i nød er en del af det frimureriske DNA. I den aktuelle situation har vi derfor valgt at fokusere på de allersvageste, såsom hjemløse og misbrugere, fortæller Jon Bloch Skipper.

Ifølge vicepræces for Velfærdsdirektoriet, Eric Enstrøm, har der udelukkende været positive tilbagemeldinger fra medlemmerne:

- Der er en udbredt forståelse blandt medlemmerne for, at krisen for de socialt udsatte ikke bare går over i morgen eller næste uge. Derfor er der brug for denne koordinerede indsats, hvor flest muligt kan blive hjulpet. Af de medlemmer jeg har talt med, har der været varme tilkendegivelser

Hjælp til udsatte børnefamilier og hjemløse

Den Danske Frimurerorden har tidligere doneret 150 pakker legetøj og spil samt 25 tablets til Kirkens Korshærs børne- og familiestøttende arbejde. Donationen deles ud til de fire største byer i det sociale arbejde: København, Odense, Aarhus og Aalborg. De fire byarbejder har også hver modtaget en donation på 44.000 kr., dvs. i 176.000 kr., til bl.a. madpakker og andre fornødenheder til udsatte familier.

Kirkens Korshær har også modtaget 138 SIM-kort, skænket af Lebara, der især skal sikre, at bl.a. misbrugere og hjemløse fortsat kan holde kontakten til det sociale arbejde i Kirkens Korshær.

- Vi har valgt at støtte Kirkens Korshær, fordi de har udført socialt arbejde i mange år. De har en stor erfaring og ved derfor, hvordan man bedst hjælper socialt udsatte i denne tid. Vi håber, at initiativet vil komme til stor gavn, og at Kirkens Korshær hurtigt kommer økonomisk på fode igen, slutter Eric Enstrøm.