Skurbyen i Aalborg

Et hjem i fællesskab

Med udgangspunkt i det relationelle arbejde i Kirkens Korshærs permanente botilbud er "Et hjem i fællesskab" et indblik i de faglige kompetencer og refleksioner, som ligger i at lave en social indsats for mennesker i hjemløshed med komplekse problemstillinger og livssituationer.

I perioden mellem 2009 og 2019 er antallet af mennesker, der lever i hjemløshed i Danmark steget støt. Samtidigt er der kommet et stadigt større fokus på at bruge ’Housing First’-tilgangen som metode til at nedbringe antallet af mennesker i hjemløshed.

Idéen er simpel: Giv mennesker i hjemløshed et sted at bo og støtte til at blive der.

I praksis er det ofte mere komplekst. For hjemløshed opstår som regel i krydsfeltet mellem fattigdom psykisk sygdom, misbrug og andre former for sårbarhed, der gør det svært at få eller blive i en bolig.

At være til stede i en social indsats for mennesker med komplekse problemstillinger stiller krav om fagpersonlige kompetencer, der ikke tilegnes en gang for alle. Enhver viden og enhver metode udfolder sig i samspillet, i det relationelle og menneskelige møde, derfor kan evidenslogikken blive udfordret, når den forsøger at tænke det personlige og specifikke ud af løsningen.

Med udgangspunkt i Kirkens Korshærs permanente botilbud ’Skurbyen’ er hæftet en inspiration til, hvordan man kan arbejde med mennesker i udsatte livssituationer og hjemløshed. Samtidigt er det et udgangspunkt for refleksion og dialog om praksis i arbejdet.

Om hæftet

Hæftet er udarbejdet af Lis Møller. Det tager udgangspunkt i samtaler med medarbejderne i Skurbyen og supervision af deres arbejde og en række andre sociale indsatser for socialt udsatte i Aalborg.

Det er en beskrivelse af Skurbyen, hvordan medarbejderne arbejder med at skabe de bedst mulige rammer om beboernes liv, deres refleksioner om arbejdet og metodik.

Kirkens Korshærs permanente botilbud

Kirkens Korshær driver to permanente botilbud: Skurbyen i Aalborg og Hyttebyen i Vejle.

Målgrupper er mennesker, som ikke har kunnet trives i eksisterende boformer og egne boliger. Mange har psykiske problemer, alkhol- eller blandingsmisbrug.

Hvert af de to tilbud består af seks selvstændige boligere, som deles om udearealer og fælleshus.

Boligerne udlejes som almene lejeboliger, og beboerne skal betale indskud, husleje, el, varme og vand.

Modsat almene boliger, kan man ikke blive skrevet på venteliste til de permanentet botilbud. I stedet bliver boligerne visiteret til enkeltpersoner af repræsentanter fra Kirkens Korshær og de respektive kommuner.

Jeanette Bauer, chef for Kirkens Korshær

Jeanette Bauer