Varmestuer åbner for korte indendørs besøg

Siden midten af marts har det som udgangspunkt ikke været muligt for socialt udsatte at opholde sig indenfor i Kirkens Korshærs varmestuer. I Horsens, Slagelse og Nykøbing Falster åbnes der nu forsigtigt op for korte besøg indendørs i varmestuerne, hvilket har skabt stor glæde og tryghed blandt brugerne.

Foto: Mads Dalegaard

Genåbning skaber genkendelighed og tryghed

Under coronakrisen har Kirkens Korshær stået fast på fortsat at hjælpe udsatte og ensomme i samfundet. Siden varmestuen i Horsens lukkede ned i midten af marts, har medarbejdere og frivillige samlet og udleveret gavekort, madpakker, tøj og andre fornødenheder. Korshærsleder Kirstine Madsen glæder sig over, at det nu endelig er muligt at åbne varmestuen op for korte besøg.

- Brugerne har været rigtig glade for igen at kunne opholde sig indenfor i det sociale fællesskab som varmestuen består af. Det gør en forskel at få et varmt måltid mad indenfor i trygge, genkendelige rammer, fortæller Kirstine Madsen, der leder det sociale arbejde i Horsens.

Varmestuen har under nedlukningen udmærket sig i byen som et fast holdepunkt, hvor brugere fortsat er mødt talstærkt op.

- Vi har oplevet, at der var mange, som benyttede sig af tilbuddet om at komme forbi varmestuen for at hilse på og hente lidt mad. Og de frivillige, der ikke er risikogruppen, har bakket trofast op. Der er f.eks. én frivillig, der hver dag er mødt op i varmestuen og har smurt 30-35 madpakker, fortæller Kirstine Madsen.

Sikkerhed i højsædet

Beslutningen om at genåbne varmestuen er sket på baggrund af grundige overvejelser. Brugerne inviteres indenfor i små hold, hvor der højst må være seks af gangen, og besøget er som udgangspunkt begrænset til 45 min.

- Vi var bekymrede for, om der ville opstå panik eller desperate tilstande. Men brugerne har været meget forstående og opmærksomme på situationen. Hvis den syvende bruger f.eks. er ankommet, har der som regel været én, der har givet plads til den nyankomne. Det er gået rigtig godt, og nu venter vi til d. 11. maj, hvor de nye retninglinjer gerne skulle komme, slutter Kirstine Madsen.

Genåbningen af varmestuen er hjulpet godt på vej af donationer fra Fødevarebanken og Danish Crown, der har leveret færdigretter og suppe, der let kan opvarmes og serveres. Kirkens Korshær i Horsens har derudover modtaget donationer fra menighedsråd, fonde, loger og privatpersoner.

Kirkens Korshær i Odense, Aarhus, Vejle og Aalborg har gennem hele perioden holdt varmestuer åbne for særligt udsatte hjemløse.