Trods nedlukning sikrer Kirkens Korshær mad til de mest trængende

Flere varmestuer og andet socialt arbejde i Kirkens Korshær er lukket midlertidigt ned. Men bag lukkede døre rækker medarbejderne stadig ud. Over hele landet arbejder de benhårdt på at imødekomme hjemløse og socialt udsattes behov. Der bliver hjulpet med alt fra opladede powerbanks over varme måltider og gavekort til dagligvarer.

Medarbejder i Kirkens Korshær Kenney i færd med at anrette smørrebrød.
Kenney er medarbejder i Kirkens Korshær og her i færd med at anrette smørrebrød i varmestuen i Slagelse.

- Vi gør alt, hvad vi kan, for at tænke anderledes og navigere i denne nye situation. Og vi har masser af medvind i de civile sejl, fortæller Maria MIstarz Benzon, der leder det sociale arbejde på Lolland og Falster.

I Viborg knokler medarbejderne fortsat løs i køkkenet for at kunne uddele mad gennem varmestuens vinduer til de mest trængende. Takket være donationer fra Meny og Mou er maden gratis at modtage. Hjemløseavisen Hus Forbi har desuden doneret 50 gavekort, der kan bruges til dagligvarer.

- Det er helt fantastisk. Brugerne udviste stor forståelse for, at vi valgte at lukke, men der var lige en problematik med maden, fortæller varmestueleder Mads Bæk til Viborg Stifts Folkeblad.

Restaurantmad og en pose dagligvarer

I Svendborg blev Kirkens Korshær kontaktet af den lokale restauratør, Kim Lundvaldt, der nu leverer mad til varmestuens faste brugere.

- Vi modtager maden gratis, og deler den derfor gratis videre. Det er en rigtig fin aftale, fortæller korshærsleder Kaj Skjølstrup.

I Odense er Kirkens Korshær startet med at uddele poser med dagligvarer, der hurtigt og nemt kan tilberedes.

- Vores brugere mangler den fornødne mad, men også fællesskab og samhørighed. Det forsøger vi at imødekomme med en hilsen fra vores korshærspræst, vi sender med i måltidsposerne, fortæller Kaj Skjølstrup.

Solvej Bjørnsgaard er frivillig og uddeler her pizza fra varmestuen på Lolland.
Solvej Bjørnsgaard er frivillig og uddeler her pizza fra varmestuen i Nykøbing Falster.

Samlingspunkter skaber tryghed

På Sjælland og øerne udleverer Kirkens Korshær også mad, soveposer og andre fornødenheder fra varmestuers vinduer og indgangspartier. Ifølge regionschef Susanne Lodberg er det vigtigt, at der også i de mindre byer etableres samlingspunkter, hvor brugerne kan møde op.

- Der er en stor udsathed i provinsen, hvor folk kan ende med at føle sig meget isolerede, og særligt nu, hvor alt er lukket ned. Vi kan mærke, der er et kæmpe behov for fællesskab, og behov for at tale med én man kender, fortæller Susanne Lodberg og fortsætter:

- Det skaber en stor tryghed blandt brugerne. Det betyder meget at man bliver set, og der er nogen, der ved, at man er der.

Takket været donationer fra fastfoodleverandøren hungry.dk er der tilmed blevet udleveret gratis take-away-mad fra varmestuerne i Ringsted, Slagelse og i Nykøbing Falster.