Vi holder af hverdagen

Jul i Kirkens Korshær er noget særligt. En tid fyldt med hygge og ekstra god mad. Men også en tid, mange bare skal have overstået. For de fleste brugere holder af hverdagen.

Kirkens Korshær i Roskilde har holdt jul for socialt udsatte i 60 år

Tekst: Kaj Skjølstrup, Korshærsleder i Odense og Svendborg

Den 2. januar hører jeg tit:

- Dejligt det hele er overstået, og det bliver normalt igen.

Nu er julen på vej. Med traditioner og forventninger om fællesskab og fest med familie og venner. I tiden op til lyder spørgsmålet ofte: ’Hvem skal du holde jul med i år?’

For mange på varmestuen er det ikke et særligt fedt spørgsmål at få, når man ikke har nogen at holde jul med. Man går og håber på en invitation, så man kan holde jul med den familie, som man godt ved er der, selvom man ikke ser den så tit. Hvert år oplever vi nogle, som går og håber til det sidste.

Kaj Skjølstrup, Korshærsleder i Odense og Svendborg

Julen er forbundet med bristede forventninger, skuffelser og dårlige minder. Det kan være svært at håndtere de følelsesmæssige frustrationer. Vi ser ofte, at misbrug af stoffer og alkohol stiger i tiden op til jul. Behovet for at slukke for tanker, der kører rundt i hovedet, er stort.

Kaj Skjølstrup

I Kirkens Korshærs varmestue i Nørregade i Odense har vi mange traditioner. Første søndag i advent kommer adventskransen op, og i løbet af december kommer pynten til. Vi prøver at finde balancen, så både julehadere og juleelskere kan være i det. Vi gør meget ud af maden og julens lækkerier. Decembers korshærsgudstjenester plejer at være med masser af gode julesalmer. Juleaften starter om morgenen i den ene varmestue med morgenmad og suppe til middag. Om eftermiddagen fortsætter den i den anden varmestue med kaffe, andagt og julemiddag.

I år er alting anderledes. Vi skal være nærværende på afstand. Vi må ikke synge. Vi må ikke være for mange. Hverdagen er anderledes, og det bliver julen også. Vi ved endnu ikke helt, hvordan vi gør. Skal vi prøve at holde juleaften i hold? Eller holde festen flere steder?

Men vi skal nok finde gode løsninger, så vi endnu en gang kan holde jul med nærvær.

Denne artikel blev bragt i Korshærsbladet #4, 2020.  Som medlem af Kirkens Korshær modtager du Korshærsbladet. Læs hvordan du bliver medlem.

medarbejder giver suppe til kvinde på gaden

Bliv medlem af foreningen Kirkens Korshær, og få indflydelse på vores sociale arbejde.