Vi er en livline - og vi er her stadig

Kirkens Korshær har under hele nedlukningen været i kontakt med samfundets mest ensomme og isolerede. Rundt om i landet har telefonen fungeret som en livline ud til hjemløse og socialt udsatte.

Frivillig i Sct. Nicolai Tjenesten
Da varmestuerne måtte lukke ned for besøgende, fortsatte medarbejderne med at ringe rundt til de faste brugere. Foto: Massimo Fiorentino.

I Slagelse har socialrådgiver i Kirkens Korshær Sille Gottlieb set, hvordan landets nedlukning og brudte rutiner fik verden til at vælte for mange udsatte. Dem, der havde det middeldårligt, fik det rigtig dårligt.

Der er blevet talt meget om samhørighed i Danmark, imens nedlukningen stod på, men for de udsatte og hjemløse, vi har med at gøre, har denne tid været et spejl på, hvor ensomme de er. Det har for mange fået misbrug til at eskalere, gæld til at eksplodere og nogle har været selvmordstruede. Derfor har det været vigtigt, vi kunne få fat i dem og holde kontakt med dem, fortæller Sille Gottlieb.

I varmestuen i Odense har Kirkens Korshær også oplevet, hvordan mange har følt sig overladt til deres egne tanker, som ofte har kredset om den usikre fremtid. Social isolation krydret med nyheder fra medierne om, hvor galt det står til, har fået brugerne på katastrofe tanker, lyder det fra korshærsleder Kaj Skjølstrup.

Kirkens Korshær er et menneskeforetagende. Det handler om at komme hinanden ved menneske til menneske. Og derfor er vi jo udfordret, når vi ikke har mulighed for at være i samme rum med dem, vi prøver at hjælpe.
- Kaj Skjølstrup.

Tele-varmestuer skaber tryghed

Derfor begyndte Kirkens Korshær at indhente telefonnumre på alle, de kendte. Enkelte måtte Kirkens Korshær også selv udstyre med en mobiltelefon, fordi de ikke havde en, eller fordi den var blevet stjålet.

I Odense intensiverede medarbejderne kontakten til brugerne fra varmestuen. Udover den sædvanlige sms-kæde, der løbende opdaterer brugerne om varmestuens åbningstid, farlige stoffer i omløb osv., begyndte medarbejderne at ringe ud til brugerne.

- Nogle ville gerne ringes op en gang om ugen, mens andre ønskede at blive ringet op hver dag. Det daglige opkald har givet dem en følelse af tryghed og samhørighed. Og det har givet os en mulighed for at hindre, at de har ligget helt alene og været fyldt med frygt og voldsomme tanker, siger Kaj Skjølstrup.

På Lolland-Falster har Kirkens Korshær samlet ind til powerbanks, der er blevet uddelt opladede for derefter at blive indsamlet og opladet igen. Det er både en langsigtet og bæredygtig løsning.

- På den måde har vi været med til at sikre, at hjemløse har haft kontakt til hinanden - men også til os. Ellers er de jo fuldstændigt isolerede. Det er også vigtigt, at de har mulighed for at holde sig opdateret og læse nyhederne. Det, ved jeg, betyder meget for dem, fortæller korshærsleder Maria Mistarz Benzon.

Marias telefon er åben for alle. For nylig havde hun - per telefon - held med at hjælpe en ung, hjemløs mand på 36 år videre til fast bolig.

Det er et utrolig godt eksempel på, hvordan vi i Kirkens Korshær kan nå ud til den enkelte, når der er tillid til os. Alle kommunale instanser har måttet give op. Men vores metode og måde at imødekomme ham på ser ud til at skabe rum og vej for, at han kan træffe andre beslutninger i sit liv. Vi støtter folk i deres eget valg, og det er en langsigtet og holdbar løsning.
- Maria Mistarz Benzon
Lea Hjul Aalborg
For mange af de mest udsatte udgør Kirkens Korshær det tætteste, de kommer på familie og nære relationer. Dem er der ofte ikke nogen tilbage af efter et liv med misbrug, nedture og nederlag.

En ny dimension til relationen

I Vejle har Kirkens Korshær også holdt kontakten til de faste brugere. Korshærsleder Tove Hertz Mikkelsen fortæller, at medarbejderne løbende har tilpasset den telefoniske varmestue for at imødekomme behovet blandt brugerne.

- Den telefoniske kontakt fungerer jo simpelthen som en livline, der forsikrer brugerne om, at alt ikke er lukket helt ned. Vi møder mennesker, der ikke har noget netværk eller familie de kan ringe til, når det brænder på. Og de har svært ved at tage kontakt til os og bede om hjælp, og derfor er det vigtigt, at vi viser vi stadig er her, siger Tove Hertz Mikkelsen.

I Slagelse har Sille Gottlieb også flere gange oplevet, hvor vigtige de telefoniske varmestuer har været.

- En af vores brugere var i afrusning, men faldt fra og skammede sig så meget, at han ikke ville tage sin mobil, når vi ringede. Så kunne vi heldigvis sms’e og vise, at vi er her for ham. En kvinde var stoppet med sin medicin og åbenlyst selvmordstruet. Over telefon fik jeg hende overtalt til at komme til en kop kaffe og en snak.

Selvom der har været meget smerte at forholde sig til, er det positivt, at der er kommet nye initiativer ud af den svære situation, mener Sille Gottlieb.

De telefoniske varmestuer har givet en ny dimension til relationen med vores brugere og gjort, at vi på nogle punkter kan arbejde dybere. Jeg talte med en, der var i gang med kræftbehandling langt væk og ingen pårørende har. Det var rart at kunne ringe sammen. Opkald er omsorg, og det er rørende, hvor taknemmelige vores brugere bliver for det.
- Sille Gottlieb.

De telefoniske varmestuer er støttet af Augustinus Fonden og Dreyers Fonden

Hjælp os

Støt