Varmestue i Slagelse udvider åbningstiden i samarbejde med kommunen

Kirkens Korshær har under nedlukningen oplevet en forværring i socialt udsattes misbrug. Takket være et nyt samarbejde med kommunen, holder varmestuen i Slagelse åben hele dagen, i weekender og på helligdage.

Mød en medarbejder
Varmestuen i Slagelse er nu åben hver dag til kl. 20 for særligt udsatte borgere. Foto: Massimo Fiorentino.

Ensomheden er eksploderet

- Der er en stor udsathed i provinsen, hvor folk kan ende med at føle sig meget isolerede, og særligt nu, hvor alt er lukket ned. Vi kan mærke, der er et kæmpe behov for fællesskab og for at tale med én man kender, lyder det fra regionschef for Sjælland og Øerne, Susanne Lodberg.

- I Slagelse har vi fulgt den sociale situation, og blandt vores brugere ser vi et massivt større misbrug, mere usikkerhed omkring boligsituationen og ensomheden er simpelthen eksploderet. Der er flere, der er gået fra at være i risikozonen til at blive skubbet ud over kanten. Det kan f.eks. være personer, der er gået fra at være sofasovere til at måtte sove på gaden. Der er også brugere, der har holdt sig fra alkohol i mange år, der nu er faldet tilbage.
- Susanne Lodberg.

På baggrund af de triste omstændigheder glæder Susanne Lodberg sig over, at det er muligt at holde varmestuen åben hver dag helt frem til kl. 20. Den udvidede åbningstid betyder, at varmestuen har flere tilbud om hjælp og støtte samtidig med, at flere brugere kan blive hjulpet. Brugerne kan komme indenfor, tage bad og spise et måltid mad sammen med andre. De kan også få hjælp, rådgivning og vejledning om deres situation. Det kan handle om at ringe til lægen, få afklaret en boligsituation eller komme igennem til den rette offentlige myndighed.

Enorm Solidaritet

I varmestuen er der plads til 20 personer, hvilket også tæller personale. Varmestuen er derfor kun åben for særligt udsatte borgere. Det kan være hjemløse eller funktionelt hjemløse, hvilket er personer, som har et sted at bo, men alligevel sover på gaden eller på et herberg. Trods denne begrænsning oplever Susanne Lodberg, at dagene i varmestuen går stille og roligt for sig.

- Brugerne har været opmærksomme på, hvornår de skulle give plads til andre, der havde brug for at komme indenfor. De har udvist en enorm solidaritet og forståelse for, at alle skal indenfor og være en del af fællesskabet, fortæller Susanne Lodberg.

- Jeg mener, at vi har vist, hvad vores varmestue står for. Udover at dække basale behov som mad, bad og tøj på kroppen, så sørger vi for at brugerne bliver set, hørt og forstået. Vi fungerer som et bindeled til systemet, og vi tager os af alle de ting, der ligger rundt omkring de basale behov. Vi ser, at det er det sociale fællesskab, der bliver allermest efterspurgt.
Slagelse varmestue
Udover personale har kommunen også stillet et køkken til rådighed, så varmestuen bliver forsynet med ekstra mad. Foto: Massimo Fiorentino.

Respekt for hinandens fagligheder

Nedlukningen af samfundet, og det stigende behov for hjælp blandt brugerne, har kaldt på nye former for samarbejde. Susanne Lodberg ser dette som en gevinst i det fremadrettede sociale arbejde.

- Kommunen har fået et større kendskab til vores arbejde, og vores samarbejde er helt sikkert blevet styrket. Jeg tror, vi er blevet mere bevidste om, hvordan vi kan supplere hinanden samtidig med, at vi fastholder vores egen identitet. Vi er sat i verden med forskellige formål og med forskellige tilbud. Selvom det er på en trist baggrund, så er det kun godt, at vi kan gå nye veje ved at styrke samarbejdet og øge respekten for hinandens fagligheder.
- Susanne Lodberg.

Som noget helt nyt møder hjemsendte kommunale medarbejdere nu op i varmestuen, og tager del i det sociale arbejde. Susanne Lodberg fortæller, at brugerne har været utrolig glade for, at varmestuen har udvidet åbningstiderne. Samtidig mener hun, at det er vigtigt at finde den rette balance.

- Brugerne kender vores personale, men der har jo været nye ansigter fra kommunen. Derfor er det vigtigt at sikre sig, at brugerne føler sig trygge ved situationen. I varmestuen skal man ikke stilles til ansvar, og det er vigtigt at holde fast i, lyder det fra Susanne Lodberg.

I Roskilde og Holbæk har Kirkens Korshærs varmestuer også åbnet op for samarbejde med kommunen, hvilket har banet vejen for udvidede åbningstider og mere sundhedspersonale.

Social udsathed i provinsen

Mange forbinder hjemløshed med de større byer i Danmark, men der findes også en markant social udsathed i provisen. VIVEs hjemløsetælling fra 2019 viser, at der er 895 hjemløse i Region Sjælland. Det er en stigning på fem pct. siden 2017.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker
Mand sidder på bænk med hovedet i sit skød