Udskrevet i februar uden sko

Psykisk syge udsatte får ikke den hjælp, de skal bruge. De offentlige instanser tager ikke udgangspunkt i den socialt udsatte og taber dem derfor på gulvet.

Psykisk syge hjemløse udskrives til ingenting - Kirkens Korshær

En hjemløs mand blev i vinters udskrevet fra et psykiatrisk sengeafsnit i Roskilde. Han blev udskrevet til gaden. Uden sko på. Ifølge leder af Kirkens Korshærs varmestue i Roskilde, Gitte Dueholm, er den historie kun ét eksempel på et større svigt af psykisk syge hjemløse og socialt udsatte mennesker i Danmark.

- Mange tigger og beder jo om at blive indlagt, men det kan de ikke, for der er ikke plads til dem. Så de må klare sig selv, fortæller Gitte Dueholm, der hjalp manden fra i vinters med et par sko og varmt overtøj.

Der er kun varmestuen

Hjemløse og socialt udsatte mennesker, der også må bakse med en psykisk sygdom, får i stor stil ikke den psykiatriske behandling, de har brug for. De udskrives for hurtigt, hvis de overhovedet kan blive indlagt. Sådan lyder det fra Kirkens Korshærs varmestuer flere steder i landet. Det er nemlig tit der, de mennesker ender, når de udskrives fra psykiatrien til gaden.

- Vi oplever dagligt, at der kommer en psykisk syg person ind på varmestuen, som ikke tager deres medicin og er blevet udskrevet til gaden. De har ikke andre steder at gå hen, fortæller Heinz Wolf, leder af en af Kirkens Korshærs varmestuer i Odense.

Også medarbejderne i varmestuerne i Aalborg og Slagelse oplever en stigning i antallet af psykisk syge, der henvender sig, fordi de ikke har andre steder at gå hen.

For komplekst at få hjælp

En del af problemet er, at der ikke er én instans, der skal hjælpe socialt udsatte med deres forskellige problemer. I stedet er der psykiatrien, socialforvaltningen, misbrugsbehandlingen, boligkontoret, jobcenteret… osv. Og der er ikke noget reelt samarbejde og ikke nok koordinering imellem dem, mener overlæge Julie Nordgaard, der er en del af Region Hovedstadens psykiatriske gadeteam.

- Det giver ingen mening at have den psykiatriske hjælp, misbrugsbehandlingen og boligsituationen som tre forskellige indsatser. Det virker ikke! siger hun.

Ifølge Julie Nordgaard betyder det, at socialt udsatte mennesker tabes på gulvet mellem dem, der skal hjælpe dem med deres psykiske sygdom, med deres misbrug og med deres hjemløshed. Konsekvensen er, at den hjemløse får det værre og bliver sværere at hjælpe, og at det bliver dyrere for samfundet i det lange løb. Det er simpelthen en forfejlet indsats, når der ikke tages højde for den socialt udsattes vilkår.

- Mange af de krav, det offentlige stiller, kan udsatte mennesker ikke nødvendigvis honorere. Hvis man kæmper med psykisk sygdom, hjemløshed og/eller et misbrug oveni, så er det svært at navigere i det offentlige system med sygehuspersonale, socialrådgiver fra kommunen, praktiserende læge og misbrugsbehandling. Det er for komplekst og ressourcekrævende – og det betyder, at man som psykisk syg bliver sat fuldstændig ud af spillet, siger chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen.

Det betyder også, at vi i Danmark udskriver mennesker til gaden, midt om vinteren, uden sko på.

Denne artikel blev oprindeligt udgivet den 29. juni 2019

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker